Jeg er bange for mine underlige følelser

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig, selvom mit problem nok ikke giver nogen mening.

Jeg får nogen gange en helt speciel følelse inden i, som er meget ubehagelig. Det er en følelse jeg har haft siden jeg var lille, men jeg kan simpelthen ikke beskrive det uden at lyde åndsvag.

Det er en følelse af, at noget slemt er ved at ske – og en følelse af, at tingene ændrer sig. Altså det er ikke fordi jeg hallucinerer, men jeg føler at genstandene omkring mig er besatte. Der er fx en skulptur tæt på hvor jeg bor, og når jeg kigger på den, bliver jeg SÅ angst og skidt tilpas på en underlig måde.

Om aftnen når jeg skal sove, og jeg ligger med lukkede øjne, så dukker der tit en talrække op i mit hoved. Det kan fx være ”3333”. Tallet bliver længere og længere for hvert sekund der går. Det er et mentalt billede, jeg ikke selv er herre over. Også dette giver mig denne angst/ubehag, som jeg ikke kan beskrive.

Denne udefinerbare følelse er som sagt en, jeg har haft siden jeg var helt lille (5-6 år). Kan det skyldes, at jeg som barn blev udsat for massiv omsorgssvigt? Eller har det ikke noget med det at gøre?

Jeg er så frygtelig ked af det over, at ingen forstår, hvordan jeg har det inden i, fordi jeg ikke er i stand til at beskrive det. Det ødelægger mig.

Jeg har svært ved at holde fokus i skolen, fordi dette fylder så meget, og det går også ud over mit sociale liv. Jeg er så bange for, at jeg er psykisk syg.

Jeg håber virkelig i vil svare, for jeg kan ikke holde denne følelse ud mere.

Mvh
S

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Jeg synes, at du er rigtig god til at forklare, hvad der sker inden i dig! Det lyder som om, at du ser og fornemmer nogle meget ubehagelige ting. Jeg kan godt forstå, at du har brug for hjælp til at komme af med de tanker og følelser, eller i hvert fald at forstå hvad de mon er et signal om.

Der kan være forskellige grunde til, at man forestiller sig eller fornemmer sådanne ting, som du beskriver. Jeg kan desværre ikke, med sikkerhed sige, om det har noget med omsorgsvigt at gøre, eller hvordan det hænger sammen. Det er der en psykolog eller en læge, der vil kunne hjælpe dig med.

Men jeg kan fortælle dig, at hvis man har været udsat for massivt omsorgssvigt, som du beskriver, så er det helt naturligt og forståeligt, at man har nogle reaktioner på det. Dine tanker kan meget vel være en reaktion. Det behøver ikke at betyde, at du er psykisk syg. Det er ikke dig, der er forkert.

Det er vigtigt, at du får snakket med din læge om de tanker og følelser, du går med – og det er vigtigt, at lægen forstår, at det skal tages alvorligt. Det fylder nemlig for meget og du fortæller, at du faktisk ikke kan holde ud at gå med alle de tanker.

Hvis det er svært at forklare, når du sidder hos lægen, kan det være, at du kan tage det brev med, som du har skrevet til os. Så kan lægen læse det – eller du kan måske læse det op for lægen.
Det kan også være, at du har lyst til at lave en ny beskrivelse af det, som du kan læse op for lægen? Du er nemlig rigtig godt til, at sætte ord på, hvad det er, du oplever. Tvivl ikke på det.

Har du en voksen tæt på dig, som kan tage med dig til lægen? For så vil han/hun kunne støtte dig og hjælpe dig med at beskrive situationen for din læge og forklare, at du har brug for hjælp til at forstå hvad tankerne handler om, og få dem til at fylde mindre.

Hvis du ikke har en voksen tæt på dig, du kan forestille dig at tage med, kan det også være en ven eller en veninde. Det kan være rigtig rart at have en støtte med sig.

Det er vigtigt, at du får hjælp – for man kan nemlig få hjælp til at komme ud på den anden side af sådanne tanker og følelser. Man skal ’bare’ have fat i den rette hjælp.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kontakter lægen, hvem du vil kunne tage med eller hvad du skal sige, er du meget velkommen til at skrive til os på Chatten, SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen. Så hjælper vi dig med at finde ud af, hvordan du kan komme videre.

Godt du skrev herind! Tusind tak for dit brev.

De bedte hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.