Brev
Jeg er bange for min storebror
Hej!
Jeg er en pige på 13 og jeg er sygt bange for min storebror!
Han er en meget agrasiv type og han viser aldrig noget form for følelse, kun tomhed. Jeg er så bange for at han vil gøre mig eller min mor og far ondt.
Mig og min storebrors forhold er rimelig meget non-existing hver gang jeg prøver at snakke med ham ser det ud til at han bliver sur eller keder sig, når min mor og far siger noget til ham som han ikke godt at svare på siger han “der rager ikke dig” eller “hold kæft”… Jeg synes at sete r så respektløst på mine forældres veje men uanset hvor meget de sige til ham at det er forkert så gør han det bare igen 2 dage senere…
Jeg ved ikke om der er noget galt men jeg er bare så bange og det er jo ikke ligefrem fordi at jeg lige kan gå over til min mor og sige “hey, jeg er bange for at din søn vil gøre mig fortræd”
Jeg ved ikke om jeg bare overreagere men det fylder meget i mit liv og det er lidt svært at forklare…
Kan i hjælpe mig eller bare give et godt råd?
Hilsen en bange pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er det godt, du skriver ind og fortæller om, hvad der sker hjemme hos dig. Du er virkelig god til at sætte ord på hvordan du har det.
Jeg tror, at de allerfleste ville blive utrygge ved at dele hjem med en bror, der kun viser følelses-tomhed og aggressivitet overfor resten af familien.
Hans tomhed for følelser betyder jo, at det kan være svært for dig at mærke, hvor du har din bror. Og hvad han kan finde på.
Jeg kan nemt sætte mig ind i, at man kan komme til at frygte for, at det værste kan ske. Ligesom du nu går og frygter for, om din bror kan finde på at gøre dig eller dine forældre noget. Det må virkeligt være anstrengende!
Faktisk er du langt fra den eneste, der oplever, at det kan være meget svært at have søskende, der kan blive aggressive. Derfor synes jeg, at det er super godt og sejt, at du har skrevet.
Mit bedste råd til dig er at dele dine tanker og følelser med dine forældre. Det er vigtigt, at du får talt med dem om det, så du kan være tryg i dit hjem. Du kan sige noget i retning af: ”Jeg synes nogle gange det kan være svært når min bror bliver aggressiv. Jeg bliver  bange”.
På den måde giver du også dine forældre en chance for at forstå, hvor meget din brors opførsel påvirker alle i familien. Jeg tror, at din mor har brug for at  forstå, at hun og din far er nødt til at gøre noget. Du hjælper hende faktisk ved at gøre opmærksom på problemet.
Hvis du oplever det kan være svært at snakke med dine forældre, kunne du prøve at skrive et brev. Du beskriver så fint dine følelser og bekymringer i dit brev til BørneTelefonen. Måske kan du genbruge nogle af de samme ting i brevet? Jeg tænker, at et brev kunne være en god mulighed for at få sagt de ting, du har brug for. Ofte hjælper det at snakke om tingene. Hvordan tror du, at det ville være?
Eller har du mon nogle gode bedsteforældre du plejer at tale godt med? – eller en helt anden du har tillid til. Du kunne snakke med?
Du kan altid ringe til Børnetelefonen på 116 111, hvor der er en sød voksen der er klar til at hjælpe dig. Hvis du får brug for at vende tingene endnu en gang – eller hvis du får brug for flere ideer til, hvordan du kan tale med dine forældre om din bror.
Kærlig hilsen BørneTelefonen