Brev
jeg er bange for min far
hej børnetelefonen
jeg er bange for min fordi nogle gange bliver han så sur at jeg begynder at tænke at han vil slå mig
nogle gange er jeg bange for at han vil voldtage mig
plese hjælp mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Det er meget ubehageligt at føle sig utryg over for en af sine forældre. Man kan gå rundt og være bange for at ’gøre noget forkert’? Eller måske går man hele tiden og holder øje med, hvilket humør ens far er i? Det er rigtig hårdt at skulle være sådan på vagt. Du har ret til at være tryg – også sammen med dine forældre.
Måske har du allerede tænkt på det, men noget af det vigtigste, er, at du får talt med en voksen, som er tæt på dig. Hvordan snakker du f.eks. med din mor? Hvis du ikke har snakket med hende om det, kunne du så finde på at gøre det? Det kan være en rigtig svær samtale at tage op. Det kan være svært at finde ud af, hvordan man skal starte den – hvad skal man sige? Hvis du har det sådan, kan du måske vise din mor det brev, du har sendt til os, måske sammen med svaret her? På den måde kan din mor hurtigt læse, hvad det drejer sig om. Så kan I snakke sammen ud fra dét.
Det kan også være, at du har mere lyst til at sige det selv. Så kunne du f.eks. starte med at spørge hende, om I ikke lige kan snakke sammen en dag, bare jer to. Så ved din mor, at du gerne vil tale med hende om noget, din far ikke skal være med i. Det kan også være, du hellere vil tale med en anden voksen tæt på dig?
Nogle gange kan det godt være svært at snakke om, for det er ikke altid, man kan sætte fingeren på, hvad der præcist gør én utryg. Men det betyder ikke, at det ikke er en ’rigtig’ følelse, du har. Og det er noget, en voksen tæt på dig må hjælpe dig med at løse.
Hvis du er lidt i tvivl om, hvordan du kan åbne snakken med din mor, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Godt, du skrev herind! Næste skridt er at tale med din mor eller en anden voksen – eller kontakte BørneTelefonen for at få flere råd. Du er allerede godt på vej!
De kærligste hilsner
BørneTelefonen