Brev
Jeg er bange for kommunen
Kære bb
Igår da jeg var i skole kom vires AKT vejleder op i klassen og sagde hun skulle snakke med mig. Vi går ned på et lille kontor hvor to kvinder fra kommunen sidder og vil snakke med mig, om nogle ting de har hørt sker i min familie.
De siger, at tingene er ret alvorlige og at mine forældre vil få et brev på tirsdag om, at de er indkaldt til møde på kommunen. Jeg har derfor valgt ikke og fortælle dem noget før de har fået brevet, da jeg synes det er meget svært.
Men jeg tænker konstant på det og er lige ved og græde, men jeg skal holde mig helt til på tirsdag. Jeg har kun fortalt det til min allerbedste veninde, men jeg er så bange for mine forældres reaktion.
Jeg ved de ikke vil gøre mig noget ondt, men de bliver nok kede af det og vil tro, at det er mig, som er gået til kommunen med de her familieproblemer, hvad skal jeg gøre?
Mvh mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver her til BørneTelefonen. Du skal vide, at det er helt normalt at blive nervøs, når der sker den slags. Jeg ved fra andre, at det at skulle snakke med kommunen kan virke lidt skræmmende. For nogle kan det hjælpe en smule at få forklaret lidt om, hvad kommunen egentlig gør. Det vil jeg prøve at skrive lidt om.
Når kommunen og skolen sætter sig ned med dig og snakker, er det fordi nogen er bekymrede for dig. Og for hvad der sker hjemme hos din familie. Når nogen skriver sådan til kommunen, så skal forældrene til et møde, som du skriver om. På mødet vil de snakke om, hvad der gør dem bekymrede. De vil så finde ud af, om de skal hjælpe dig og din familie. Det er meningen, at det hele skal være med til at sørge for, du har det bedst muligt. Så hvis kommunen skal lave en undersøgelse, vil de også tale med dig og høre og, hvordan du har det.
Du skriver, at du er bange for, hvad dine forældres vil sige. Hvordan kan det være, du tænker, at de vil tro, du er gået til kommunen? Jeg tænker nemlig, at de fleste forældres nok vil tro på og lytte til, hvad barnet siger. Hvad tænker du om det? Mit råd til dig vil være at fortælle det til dine forældre, så du ikke skal gå og tænke på det hele tiden.
Du skriver, at du har fortalt det til din veninde. Hvor er det godt at høre. Jeg håber, hun er en god støtte for dig. Hvad sagde hun til det? Måske være god at snakke med, når du er nervøs, da hun kender dig og måske endda også din familie.
Hvis du har lyst til at snakke mere om det, må du huske at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.