Brev
Jeg er bange for at dø
Hej.
Jeg er en dreng på 13 år som er lidt bange. Jeg ved godt at det lyder lidt skørt, men jeg har på fornemmelsen af at jeg er ved at få en blodprop i hjertet eller noget lignene.
Det startede for ca. 6 uger siden med at jeg fik en trykkene fornemmelse i brystet, hvor jeg derefter blev nervøs for at der var noget galt med mig. Jeg har ikke den trykkene fornemmelse i brystet mere, men jeg har derimod begyndt og få en trykkene og snurrerne fornemmelse i begge mine arme.
Det er ikke sådan at jeg ikke kan holde det ud og det gør ikke mega ondt, men jeg er skide bange for at der er noget galt med mig. Jeg tænker på det stort set hele tiden, og nogen gange er jeg så bange at jeg begynder og gå i panik og føler at jeg få for lidt luft, og har i de sidste par dage grædt lidt fordi jeg er så nervøs. Jeg har selvfølgelig snakket med mine forældre om det, men hun tror ikke at det er noget farligt, og siger at hvis jeg stadig har det om et par uger, så vil hun tag mig til lægen.
Nu vil jeg så spørge, om der er nogen af jer der tror der er noget alvorligt med mig, og jeg burde tag til lægen så snarrest som muligt, eller er det bare mig der overdriver?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige dreng
Jeg kan da godt forstå, at du bliver nervøs og undrer dig over dit fysiske ubehag.
Det er altid godt, at holde øje med sit helbred og de reaktioner og signaler, som kroppen sender.
Jeg synes, at du skal tage endnu en snak med din mor. Fortæl hende, at du er bekymret og har brug for, at lægen kigger på dig - så du kan få ro på tankerne og bekymringerne. Fortæl hende, at du ikke kan lade være med, at tænke på det. Det lyder lidt som om, at det du oplever i kroppen, kan hænge sammen med at du er bange, bekymret og nervøs. Kroppen og tankerne hænger nemlig meget ofte sammen. Mon du kan genkende det?
Du kan måske læse lidt mere om at blive utryg og bange på vores hjemmeside her: https://bornetelefonen.dk/tema/bange-utryg-angst
Det er jo kun lægen, som kan fortælle om man fejler noget. De ved lige hvad de skal kigge efter, og hvad de skal spørge dig om. Hvis din mor ikke tager din bekymring alvorligt, kan du selv ringe til lægen og bestille en tid. Lægens adresse og telefonnummer står på dit gule sygesikringskort. Du kan også tale med sundhedsplejersken på din skole.
De bedste ønsker fra BørneTelefonen