Brev
Jeg er bange for alt
Hej jeg er en pige på 17 år, jeg er gravid og venter barn om 7 måneder.. Men jeg har i mange år gået rundt og være bange, og det er ikke kun mørke og sådan nogle ting, det er ALT!
Jeg ved bare ikke om det måske vil bliver værre eller bedre når jeg har født. Og jeg tør ikke fortælle nogle om min angst, for så frygter jeg de siger at det er en dårlig idé at jeg får et barn. Hvad skal jeg gøre?
Det påvirker min dag meget. Jeg kan ikke gå ud på trappeopgangen om aftenen hvis der ikke er en der tænder lyset for mig, og jeg kan ikke gå ud med hunden hvis klokken har passeret 21.00. Jeg er også bange for at blive overfaldet når jeg er gravid fordi nogle måske ikke synes jeg skal være gravid.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Du fortæller, at du er gravid, tillykke med det.
Dit problem er, at du er bange for alt. Det at være angst præger hele ens dagligdag, idet ens tanker hele tiden bliver ledt hen på, at der kan lure en fare et sted. Frygten sætter gang i forskellige reaktioner i kroppen, som gør at man både mærker angsten psykisk, men også fysisk.
Det at du nu er gravid, tænker jeg er endnu en angst-faktor i dit liv. Når du kun er 17 år og skal være mor, føler du måske, der er nok at være bange for..? Du bekymrer dig måske, om du kan klare det store ansvar det er at have et barn..? Du er måske bange for familie og venners reaktion, bliver de mon forargede over at du skal være mor som teenager... Vil graviditet og fødsel forløbe uden problemer, ja der er nok at bekymre sig om. Men du skal vide, at andre unge vordende mødre har de samme tanker og den samme usikkerhed.
Men da du i forvejen er plaget af angst, risikerer du, at følelserne bliver forstærket, og at du derfor ikke kan kontrollere dem. Jeg tænker, du har brug for hjælp. Især nu hvor du skal være mor. Det er vigtigt, at du har det overskud, der skal til, når først barnet kommer.
Der findes behandling til at bearbejde og kontrollere angst. Du skriver, at du ikke tør fortælle nogen om din angst, men nu har du taget det første skridt og skrevet det til Børnebrevkassen. Næste skridt kan være at fortælle din læge og din jordemoder, hvordan du har det. Spørg dem, hvilken hjælp du kan få. Jeg er sikker på, at de med det samme sætter i gang med den rette behandling.
Når først du får den rette behandling, vil du sikkert begynde at tænke flere positive tanker om dit kommende barn og jeres fremtid sammen. Angsten vil ikke længere overskygge din dagligdag eller præge din adfærd. Hvis du slipper fri af angsten, tror jeg du vil føle frihed og forventningens glæde.
Held og lykke fra BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.