Jeg er bange – for alt.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit brev. Det lyder ikke rart med den angst, du føler overfor både krig og din far og andre ting.

Når man har det sådan, er det vigtigt, at man får talt om det, så angsten ikke får magten over én, for så kan det blive rigtig svært at styre sine følelser.

Jeg ved ikke, om din far giver dig grund til at frygte ham, eller om det er noget, du forestiller dig. Men hvis der nu er en grund til at være bange for ham, så skal der gøres noget ved det med det samme.
Altså hvis din far truer dig eller er voldelig overfor dig, så skal du have hjælp til at få det stoppet. Ingen børn eller unge skal leve i frygt for deres forældre.

Jeg vil anbefale dig at tale med nogen om det, hvis du er bange for, hvad han kan finde på. Her kan du tale med fx din mor eller en anden i familien, som kan hjælpe dig. Du kan også tale med din klasselærer, for skolen har faktisk pligt til at hjælpe.

Hvis du synes, at det er for svært at få det sagt til nogen, du kender, så kan du ringe og få en samtale med en rådgiver på BørneTelefonen, som kan hjælpe dig med, hvad du præcis kan gøre. Du er helt anonym, så vi kan ikke se, hvor du ringer fra.

Hvis det mere er en angst, du har... og altså ikke en fysisk trussel, så vil det være en god idé at få nogle samtaler med en psykolog. Det er nemlig vigtigt, som jeg også skriver i starten, at angsten ikke får lov til at passe sig selv. For så kan det blive svært at få styr på den igen. Det kan endda ende med at blive værre.
Det kan skolen faktisk også hjælpe dig med, da de har en skolepsykolog tilknyttet.

Lige meget om din angst skyldes forestillinger eller virkelighed, så skal du have hjælp til at takle det. For sådan en situation kan man bestemt ikke klare selv.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.