Brev
Jeg er bange
Jeg vil sige to ting jeg er bange for coronavirus vis jeg for det vis jeg dør jeg har så mange takker i hodet jeg er så bange. Den anden ting er jeg er bisexsuel men jeg tør ikke sige det til nogen for vis de ikke kan lide mig vis de ved det
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 11 år.
Hvor er jeg glad for, at du har haft modet til at skrive herind. Jeg kan fortælle dig at rigtig mange børn og unge kontakter BørneTelefonen lige nu, på grund af frygt for Coronavirussen – så du er bestemt ikke alene.
Det er sådan, at vi mennesker ofte kan blive rigtig bange for de ting, vi ikke helt ved, hvad er. Måske kender du selv til at være bange, fordi man kan se en skygge i mørket, når man skal sove? Når man så tænder lyset viser det sig, at skyggen bare var ens trøje, der hang på stolen.
Jeg tænker, at det kan være lidt på samme måde med Coronavirussen. Derfor vil jeg prøve at ‘tænde lyset’ og fortælle dig lidt om, hvad virussen egentlig er for noget. Det håber jeg er ok med dig.
Coronavirus er faktisk ikke noget nyt. Hvert år er der mange danskere som bliver syge af coronavirus, og de fleste får bare en let forkølelse. Hvis du har prøvet at være forkølet, har du måske også haft coronavirus.
Den nye coronavirus, som alle taler om lige nu, er ny type, man ikke har set før. Det er lidt ligesom hvis man fandt en ny hunderace.
Fordi den er helt ny, har man ikke en vaccine liggende – men det er man i fuld gang med at udvikle.
I langt de fleste tilfælde bliver man ikke særlig syg, hvis man får coronavirus. Og det ser faktisk ud til, at sygdommen er mindst alvorlig hos børn. Det vil minde om at have en forkølelse eller influenza, og det vil gå over af sig selv. Men nogle bliver nødt til at blive indlagt på sygehuset.
Lægerne og sygehusene i Danmark er trænet i at tage sig af patienter, der har coronavirus. Hvis du bliver smittet, er der derfor ingen grund til at være nervøs.
Hvis mange bliver smittet på samme tid, vil de få travlt på sygehusene. Danmark har besluttet, at skolerne skal holde lukket, for at coronavirussen ikke smitter alt for hurtigt. Det er derfor rigtig godt, at de fleste af os, er hjemme den næste tid, sådan så lægerne og sygeplejerskerne kan hjælpe alle, som får brug for det.
Du skal ikke skamme dig over at være bekymret – eller sige højt, at du er bange. Måske kunne det være rart for dig, at snakke lidt med dine forældre om det, sådan så du ikke skal gå alene med dine tanker?
Nu har jeg fortalt om de vigtigste ting, der er at vide om Coronavirussen. Jeg håber du føler, at ‘lyset er blevet tændt’ en smule, sådan så du ikke skal gå rundt og være bange.
I dit brev skriver du også, at du er biseksuel, men at du er bange for, om folk stadig ville kunne lide dig, hvis du fortalte det til dem.
Det er helt almindeligt, at mennesker kan føle sig tiltrukket af begge køn. Heldigvis taler rigtig mange nu åbent om det. Alligevel kan jeg godt forstå, at man kan være bekymret for familie og venners reaktion.
Hvis du alligevel har mod på at fortælle dine forældre om dine følelser, så har jeg nogle råd:
Du kan starte med at fortælle dem, at du faktisk er lidt bange for, hvordan de vil reagere. Måske kan du starte med bare at tale med din mor. En måde at sige det på kan også være at skrive det i et brev eller en SMS.
Til slut vil jeg fortælle dig, at du kan læse meget mere om seksualitet på http://privatsnak.dk/
De bedste hilsner
Børnetelefonen