Brev
Jeg er bange
Hej jeg er en pige på 12 år og jeg har problemer med at sove om natten fordi jeg høre og ser uhyggelige ting selvom jeg godt ved at jeg bliver bange.
Jeg kan ik lade være og bliver nød til at sove inde hos min mor og min far.
Hvad skal jeg gøre??
Hilsen pige på 12.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt du skriver ind, så du kan få hjælp til at sove bedre om natten. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at sove, hvis man har set eller hørt noget uhyggeligt.
Jeg tænker på, om dine forældre mon ved, hvorfor du tit sover hos dem? Det er altid en god idé at fortælle sine forældre, at man er bange. Det kan godt være lidt svært. Du skriver selv at du “ikke kan lade være” med at se og høre de uhyggelige ting, selvom du bliver bange. Måske du er bange for, at dine forældre bare vil bede dig om at lade være.
Derfor er det vigtigt, at du fortæller, at det kan du ikke. Og at de er nødt til at hjælpe dig. Du har allerede taget mod til dig, og fortalt BørneTelefonen hvor svært det er at lade være. Måske du kan bruge det mod til at fortælle det til dine forældre – måske du endda kan vise dem dit brev til os?
Jeg ved ikke, hvor det er du ser og hører de uhyggelige ting inden du skal sove. Hvis det for eksempel er på en telefon eller tablet, kunne du måske lave en aftale med dine forældre om, at du ikke har den med i seng? Eller måske du kan se noget sammen med dine forældre på den, og så kan de tage den med ud af dit værelse? Det kan også være, at det er bedre at du læser i en bog, måske sammen med dine forældre?
Måske du bliver bange  fordi du forestiller dig nogle uhyggelige ting og lyde på dit værelse. Det er helt normalt at blive ekstra opmærksom når det er mørkt. Så kan fantasien komme til at løbe lidt af med en. En idé kan måske være at have et lille lys tændt på værelset. Måske din dør kan stå lidt på klem. På den måde føles dine forældre måske ikke så langt væk. Du kan sammen med dine forældre prøve dig frem, og se hvad der virker bedst for dig.
Jeg tror dine forældre godt selv kan huske, hvordan det kunne være lidt uhyggeligt at sove da de selv var børn. Det har vi næsten alle prøvet en gang. Måske de selv har nogle gode råd de selv brugte, da de var børn. Jeg håber at du snart finder en god måde at undgå at blive alt for bange – så du snart kan sove godt igen.
Det er meget vigtigt, at man sover om natten. Når man sover, lader hjernen op, så du får ny energi til næste dag. Hvis ikke man får sovet om natten, mangler man energi til at have det godt. Derfor håber jeg, at nogle af disse råd vil hjælpe, så du bedre kan sove hele natten – måske endda i din egen seng.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen