Brev
Jeg er bange
Hejsa.
Jeg er en pige på 12.
Min far og mor er lykkeligt gift, men jeg er bange.
Min far arbejder rigtig rigtig meget. Jeg er blevet lidt bange for at han måske kunne finde på at være utro.
Han virker ikke som sådan en type, men jeg er lidt bange for det.
Jeg har ikke rigtig kyst til at spørge ham om det.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Hvor er det bare fint, at du skriver herind omkring din frygt for om din far er din mor utro. Jeg er glad på dine vegne over at du beskriver at din far og mor er lykkeligt gift. Jeg tænker, at siden du beskriver dem som lykkeligt gift, så er det fordi de har det rigtig rart sammen - dejligt!
Når du alligevel går med tanker om din far mon kunne finde på at være din mor utro, fordi han arbejder rigtig meget for tiden, tænker jeg at det er helt normalt at blive bekymret. Jeg kan godt forstå, at du finder det svært at konfrontere ham direkte, men kunne du spørge ind til, hvorfor han egentlig skal arbejde så meget? Måske har det sine naturlige årsager, at han netop nu skal arbejde ekstra meget.
Du kunne også en dag, hvor du er sammen med dine forældre, fortælle dem, at du indimellem bliver helt bange ved tanken om, at de ikke skulle være sammen længere. På den måde får du italesat dine følelser, uden at du spørger direkte om en af dem har været utro. Det er helt naturligt at have sådanne tanker, som du beskriver så fint, da det er meget betydningsfuldt for børn at vide, at de kan regne med deres forældre og på ingen måde ønsker at de skal lade sig skille. Men hold fast i din oplevelse af at netop dine forældre er lykkeligt gift...og forsøg at tale med dem om dine tanker. Har du mon mod på det?
Jeg kan forestille mig, du har en del alenetid med din mor, når din far er på arbejde. Kunne du måske tage en snak med hende om din bekymring. Som sagt, er det helt naturligt man som barn, ønsker ens forældre skal være lykkelige. Måske en snak med hende, også kan berolige dig lidt, hvad tænker du om denne mulighed?
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du skulle have brug for flere råd eller blot en at tale med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen