Brev
Jeg er bange
Hej børnetelefon
Jeg så en reklame på Instagram og trykkede på den. Den handlede om at man skulle sende sit navn og by. Jeg sendte det så til et nummer og så stod der at det kostede 30kr jeg er rigtig bange for at mine forældre finder ud af det og har det rigtig dårligt.
Mvh. J
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år)
Tak for dit brev. Du skiver, at du har det dårligt og er bange fordi du er kommet til at trykke på en reklame, der måske koster penge.
Jeg kan godt forstå at du er nysgerrig, når du ser noget spændende på Instagram. Og det kan være virkelig svært at vide hvad der er godt at trykke på, når man er på nettet, fx Instagram.
Derfor skal man snakke med andre, hvis man er i tvivl, og hele tiden øve sig i at se hvad der er godt at gøre på nettet og hvad der ikke er godt. Det gælder faktisk også for voksne.
Du skriver i dit brev, at det var en reklame du trykkede på, så måske have du godt en fornemmelse af at det kunne være en “uheldig” side at komme ind på? Måske? – måske ikke?
Nu er du blevet bekymret for om din mor og far finder ud af det. Det gør de jo nok, hvis det virkelig har kostet 30 kr, for så vil det stå på telefonregningen.
Jeg synes du skal gå til dine forældre og snakke med dem om, hvad der er sket. Jeg håber dine forældre bliver glade, hvis du viser dem tillid og kommer til dem, når du har oplevet noget, der har gjort dig usikker eller utryg på nettet.
Hvis du kommer til dem før de opdager det selv, tror jeg det er nemmere at få en snak om, at man kan blive fristet og snydt til at trykke på reklamer. Så kan i måske sammen tjekke om regningen er som den skal være, eller om der er trukket ekstra 30 kr.
Jeg giver dig et link. Det kunne være en idé,  du og dine forældre ser på siden sammen. Der står lidt forskelligt om hvad man skal være opmærksom på, når man er på nettet. Det kan være en rigtig god måde at komme til at snakke om, hvordan det er bedst og mest sikkert at bruge fx. Snapchat og Instragram. Og en god måde at lære mere om gode og dårlige sider ved at være on-line. Du kan læse mere her: Gode råd til børn på nettet
Jeg håber du får en god snak med dine forældre, så kan blive mere tryg på nettet. Husk på hele tiden at øve dig i at være på nettet.  Tænk over hvad du trykker på og poster, og snak sammen med dine venner, forældre, og lærere om hvad du ser og oplever der.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.