Brev
Jeg er bange
Hej.
Jeg håber jeg skriver det rigtige sted,
jeg er 12 og jeg er meget bange for at der vil ske noget med mig en dag fx dø.
Jeg tænker meget på det og det gør mig ked af det.
Kan i give et godt råd
med venlige hilsner
drengen
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du fx er meget bange for, at du skal dø. At gå rundt med sådan nogle tanker alene kan være rigtig hårdt - og derfor er det godt, at du har skrevet.
Det er sådan med livet, at det eneste - som vi ved med sikkerhed - er, at vi engang ikke skal være her mere. Det kan godt være rigtig voldsomt at tænke sådan - og derfor skal du huske, at du en ung dreng, der har rigtig mange gode år tilbage. Men selvom man måske godt ved inderst inde, at man ikke burde gå rundt og være bange, kan man sagtens have en masse tanker om døden - det er faktisk helt almindeligt.
Der kan være stor forskel på, hvor meget tankerne fylder fra person til person, og der kan også være perioder i livet, hvor tankerne fylder mere. Fx hvis man har oplevet døden tæt på. Det kan være, at man har mistet én eller måske hørt om nogen, der har mistet. Det kan også være, at man har oplevet sygdom tæt på eller måske set noget i fjernsynet, der har fået sat tankerne i gang.
Det vigtigste er at huske på, at det er nogle helt naturlige tanker, som man ikke skal være flov over. Tværtimod skal man dele tankerne med nogle andre, så man stille og roligt opdager, at det ikke er noget, der skal fylde i hverdagen – for der er intet menneske, hverken ung eller gammel, der kan holde til det.
Jeg ved ikke, om du allerede har fortalt nogle andre om tankerne? Men hvis ikke, så synes jeg, at du skal fortælle det til nogen. Det kan fx være din mor, far, en lærer, pædagog eller måske en helt tredje, som du selv har i tankerne? Nogle gange kan det hjælpe, hvis man gør de flyvske tanker lidt mere konkrete. Det kan man fx gøre ved at sætte fokus på alt det dejlige i livet. Hvorfor ikke bruge sin energi på alt det, som man kan lide ved livet? Det dårlige kan man desværre ikke fjerne fra jordens overflade, men vi kan være med til at gøre, at det ikke skal overtage alt det gode. Prøv at tænk på, hvad der gør dig glad - hvad kan fx få dig til at smile? Måske når du spiller fodbold/computer eller er sammen med nogle gode kammerater?
Det kan også være, at du har brug for at sætte ord på det, du er bange for. Hvad er det, som du tænker, du kan dø af? Er der overhovedet en grund til at være bange? Under alle omstændigheder er det bare så godt at få talt om tankerne. På den måde kan de nemlig komme til at fylde mindre.. og du kan igen fokusere på alt det, som gør livet godt.
Desværre er vi mennesker, især i vores del af verden, meget bange for døden. De fleste forbinder døden med noget væmmeligt, men hvem ved om den overhovedet er det? Det er der ingen, der ved – og derfor er det også os selv, der skal finde på, hvordan vi vil se på ”døden”. Hvis du har mulighed for at gå på biblioteket, så findes der en fin lille billedbog, der hedder ”And, Døden og Tulipanen” – den handler kort fortalt om Døden, der går rundt i pyjamas og passer på Anden. Det lyder måske lidt fjollet, men det kan være, det ville være dejligt med en sød lille fortælling, der ikke viser ”Døden” som noget væmmeligt. Du kan jo prøve at læse den, hvis du har lyst.
Jeg håber, du har fået et par ideer til, hvad du kan gøre, så du ikke længere skal gå rundt og være så bange. Hvis du har brug for en snak, så er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen