Jeg er bange

Hej jeg er en pige på 13.

Jeg vil virkelig ikke leve mere, og jeg føler bare ikke, at jeg kan være mig.

Jeg har isoleret mig, fordi jeg er bange, for at blive gjordt ondt.
Jeg går i seng klokken 20 hver dag, fordi jeg ikke vil være vågen.
Jeg lægger mig altid ned i min seng, og når mine forældre har sagt godnat, lægger jeg mig til at græde.
Den samme rutine hver eneste dag.

Jeg går til sport, og jeg elsker alle utrolig højt på mit hold.
Men jeg har ikke lyst til at være, sammen med andre mennesker.
Ja, selv skolen er en kamp, jeg lyver nogle gange. Og siger jeg er syg.

Ik nok med det, mødte jeg en over internettet.
Han var rigtigt sød, men så vidste han sig som en , helt anden person.
Jeg fortalte ham at jeg havde selvmordstanker, og var cutter.
Han har skrevet til mine venner, og jeg har det ik godt med det.
Jeg har sagt det til ham.
Men han sagde “det jo fordi jeg savner dig”

Og jeg er så bange..
Han har skrevet til en af mine gode veninder, (B)
B, er en ven i verdensklasse!! Og hun fortalte det mig så.
Og vi har en pagt nu, hvor hun ikke fortæller nogle om ham.

Men han er hacker.. Han finder billeder af mig på Instagram..
Og nu har han lavet en youtube video til mig.
Og måske lyder det ikke slemt.
Men jeg føler bare, at jeg aldrig slipper ud af det her.

Og han status er det der gør mig mest bange. “Først var du min afhængighed og nu ga du mig denne bestættelse.
Han har fundet mit efternavn, og derfor også fundet mig på Facebook.

Jeg er virkelig ked af det…

Og jeg får panik anfald, jeg ryster og får ondt i maven..

Jeg ved ik hvad jeg skal gøre, den eneste vej jeg kan se ud, er at tage mit liv

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit modige og ærlige brev til BørneTelefonen.

At skrive et brev som det, du har skrevet, kræver mod og styrke.

Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, at der noget, der gør ondt og er svært i dit liv lige nu, men jeg kan også godt forstå, at der er nogen, du holder rigtig meget af. Din bedste veninde, vennerne til din sport og måske også din familie.

Jeg får lyst til at sige til dig, at det ikke er meningen, at du skal kunne klare alle dine problemer selv, og det er på ingen måde et svaghedstegn at bede om hjælp.

Alt det du skriver om kræver, at du får noget hjælp på den ene eller den anden måde. Det handler om at tage små skridt, og du har allerede taget det første ved at skrive her ind.

Hvis du ikke føler dig klar til at tale med dem, der er tæt på dig, er du altid mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få sat flere ord på ved at tale med en voksen, der ikke kender dig, men rigtig gerne vil hjælpe dig. Det kan nogen gange være lettere - og et rigtig godt sted at starte.

Alt det omkring drengen, som du har mødt over nettet, og som nu generer dig og gør, at du føler dig utryg, har du brug for nogen til at hjælpe dig med.

Det, du bliver udsat for, er ikke okay, og han gør faktisk også noget ulovligt, når han bruger dine personlige oplysninger på den måde, han gør.

Jeg tænker på, om der er nogen i dit liv, du ville synes, det var ok at fortælle, hvad denne dreng udsætter dig for?

Måske stoler du på en voksen på din skole, måske er der en til sport eller måske en i din familie, du tror ville kunne hjælpe dig med at få ham til at stoppe og lade dig være i fred.

Jeg ved, det kræver en masse at sige noget af alt det her højt og bede om hjælp, så  jeg tænker også, at du måske kunne få noget støtte fra din bedste veninde. Hun lyder som en rigtig god ven, der vil gøre alt for at hjælpe dig.

Jeg håber, mit svar kan være med til at få dig til at se det, jeg kan se; nemlig at du har mennesker i dit liv, der elsker dig og gerne vil hjælpe dig, og at du har ingen grund til at være flov over, hvordan du har det, eller hvad den dreng på nettet har udsat dig for.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.