Brev
jeg er bange
jeg er hele tiden bange jeg ved ikke hvorfor jeg har lavet selv skade, været ved at begå selv mord. jeg går rundt om dagen og er bange, jeg vågner med en frygt jeg går i seng med en eller andet frygt. jeg ved ikke hvad jeg er bange for, jeg tror ikke på spøgelser eller ånder.
jeg har ingen venner i virkelig heden på nær et par stykker men det er heller ikke rigtige venner, jeg har mange over internettet men det er heller sådan nogen jeg kan snakke med mig og min bedste ven snakker meget om at jeg skulle tage ned til vores unge rådgivning.
men jeg kan ikke lide at græde når andre ser det, han er den eneste der har set mig græde. før i tiden blev jeg brugt af de ”venner’ jeg havde men dem havde jeg kun fordi jeg røg, og stjal tøj, det er jeg så stoppet med da jeg fandt ud af at de bare brugte mig…
håber i kan hjælpe knus ‘
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at din ven har ret i, at du har brug for noget hjælp.
I din alder kan man sommetider komme ud for at føle sig bange, uden at man egentlig ved hvorfor. Det er vigtigt at få hjælp hurtigt, for så er det nemmere at få det bedre igen.
Det lyder som om, du selv gerne vil have hjælp, men det, der holder dig tilbage er, at du er bange for dine tårer, når du skal fortælle om dig selv. Sådan er der mange, der har det, og dem, der skal hjælpe dig, kender det godt.
Måske vil det kunne hjælpe dig, hvis du beslutter at starte samtalen med at sige, at du ikke kan lide at græde foran andre. Så kan du tage lidt af presset af dig selv.
Du kan også vælge at skrive det, du vil fortælle, sådan som du nu har skrevet til BørneBrevkassen. Det kan måske også lette dig lidt.
Jeg tænker, at der er flere muligheder for, at du kan blive hjulpet.
Din vens råd om at gå til Ungerådgivningen er fint, for her er der personale, der er vant til at hjælpe unge, der har det svært.
En anden mulighed er, at du går til din læge og fortæller om, hvordan du har det, så I i fællesskab kan finde ud af, hvad du har brug for.
Du kan også snakke med sundhedsplejersken på din skole, som kan hjælpe dig til at komme videre. Hun har som regel en fast træffetid, hvor man kan komme og snakke med hende.
Hvis det vil være en støtte for dig, at din ven går med dig, synes jeg, du skal bede ham om det. Det er altid rart at være to, når man skal fortælle noget, der er svært.
Jeg håber, at mine råd til dig, kan hjælpe dig videre. Husk på, at du tidligere har vist, at du kan tage gode beslutninger for dig selv. Det kan du også nu.
Hvis du alligevel ikke synes, du kan komme videre, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om, hvad du så kan gøre.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.