Brev
Jeg er “bange”
Hejsa?
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg er synes det er rigtig ubehageligt at være nøgen foran andre mennesker.
Den eneste jeg vil være nøgen overfor er mig selv.
Men problemet er bare at i idræt SKAL vi bade.
Ingen fra min klasse vil og alle siger det samme.
“Vi kan gå i bad derhjemme”
Jeg synes:
Det ville være nemmere at gå i bad derhjemme og mindre ubehageligt (for mig).
Det er ikke fordi jeg som sådan har problemer med min krop.
Jeg føler mig bare udstillet på en eller anden måde.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Mange tak for dit brev! Der er rigtig mange, både piger og drenge, der går med nogle af de samme tanker som dig. Sejt, du fandt på at skrive herind med dine spørgsmål – måske hjælper dit brev også andre, der har det lidt som dig.
Det kan være, at du kan komme i tanker om engang, hvor det dér med at gå i bad efter idræt ikke var noget, du tænkte over? Måske da du var yngre?
Mange begynder at tænke ekstra meget over dét, at skulle være nøgen foran andre, når de kommer i puberteten. Og så kan man godt synes, at bad-situationen til idræt pludselig bliver anderledes – og måske ubehagelig.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du taler med din idrætslærer om, hvordan du har det. Måske kan hun, eller jeres klasselærer, tale med jer om, hvordan I har det med at gå i fællesbad? Nogle gange bliver det nemlig lidt lettere og mere naturligt, hvis man har talt sammen om det. Det kan også være, at idrætslæreren har nogle gode tricks til at gøre det dér med at gå i bad lidt rarere for dig/jer. Du er helt sikkert ikke den eneste, der går med de tanker, du skriver om.
Det kan også være, at du har lyst til at tale med dine forældre om det? Måske kan de hjælpe dig med at snakke med idrætslæreren, hvis du ikke synes, du har mod på at gøre det selv? Det kan også være, at du kan snakke med en veninde om det, som kan hjælpe dig med at snakke med lærerne?
Jeg håber, du kan få dig en rigtig god snak med din lærer, dine forældre og/eller en veninde – og at idrætslæreren kan tale med jer i klassen og gøre bad-situationen mere naturlig og behagelig.
De bedste hilsner
BørneTelefonen