Brev
Jeg er bange.
Hej, jeg er en pige på 15 år, jeg har ofte i disse sidste par år fået virkelig slemme tanker. Hver dag når jeg ligger i min seng, og skal til at sove så tænker jeg på alt mulige ting omkring skolen, venner, familie. Jeg føler ofte at jeg er ensom, og ikke har nogen der kan hjælpe mig.
Jeg vil gerne have de her negative tanker ud, fordi jeg føler at jeg kunne eksplodere når som helst, og jeg er træt af at græde mig selv til søvne om natten. Men jeg er jo typen, der ikke kan rigtigt udtrykke mine følelser, især over for folk som jeg kender. Jeg er bange for at folk vil tro jeg er skør, alt for følsomt, eller er dramatisk.
Jeg kan slet ikke fortælle det til mine forældre, fordi at de aldrig vil kunne forstå det. Men jeg føler generelt, at ingen vil forstå alt den smerte jeg føler inden i mig. Jeg har meget på det seneste givet op på alt, det som om i mine hverdage så lever jeg ikke, det som om jeg bare overlever. Jeg føler, at jeg så ud til at blive et hæsligt menneske, og jeg har ingen at beskylde end mig selv. Jeg har mistet håbet i livet, og jeg synes selv at jeg er for ung til at være deprimeret, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Godt, du skriver ind til os, og at du tør sige dine tanker højt. Jeg tror en vigtig medicin mod negative tanker, som du oplever lige nu, netop er at turde sige dem højt. Du skriver, at du er typen, der ikke rigtig kan udtrykke dine følelser, fordi du er bange for at folk vil tro, at du er skør, følsom eller dramatisk. Når jeg læser dit brev, får jeg et andet indtryk af dig. Jeg ved godt, det kan være nemmere at turde fortælle, at man har det svært, når brevkassen her er anonym. Men anonymitet eller ej, så viser dit brev mig, at du netop tør sige højt, at du har det svært. Det er flot. Du tør spørge om hjælp.
Jeg kan forstå på dit brev, at du for tiden er bange, og at du føler dig ensom. Det er især, når du ligger i din seng og skal sove, at de slemme tanker besøger dig. Er det mon hver aften, det gentager sig? Jeg tror, det er vigtigt, at du får hjælp til at få ro på tankerne, så du kan sove trygt. Det lyder hårdt for dig at ligge dér med tanker, der kører rundt og følelsen af at kunne eksplodere. Derfor tænker jeg, at vores telefonlinje måske kunne være en god hjælp for dig. Vi har åbent til kl. 23 i hverdagene. Hvis du har mod på det, kan du næste gang, de slemme tanker dukker op, ringe til os og sige dem højt.
Jeg tror også, det er rigtig vigtigt, at du får fortalt dine forældre, hvad der rumsterer i dit hoved, når du skal sove. Du skriver, at du slet ikke kan fortælle det til dine forældre, fordi de aldrig vil kunne forstå det. Har du mon før prøvet at snakke med dem, hvor du oplevede, at de ikke lyttede til dig eller forstod dig? Hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå, at det er endnu sværere at udtrykke dine følelser for dem. Men det kan også være, at du forestiller dig, at de ikke vil forstå, hvordan du har det. Du skriver, at du generelt føler, at ingen vil forstå alt den smerte, du føler inden i dig selv. Jeg forstå fint, at du kan være bange for andres reaktion. Det kan være svært at sige højt, at man ikke har 100 procent styr på sine tanker og følelser. Men jeg tænker også, at du jo faktisk ikke kan vide, hvad de vil sige. Kan du følge mig her? Måske dine veninder, dine forældre og andre omkring dig slet ikke ved, at du føler dig ensom og bange for tiden. Hvis du går rundt og gemmer på dine tanker, så har de ikke mulighed for at hjælpe dig. Nogle gange kan man se glad ud uden på, også selvom det føles som kaos inden i.
Måske det kan hjælpe dig at høre, at min første reaktion på dit brev var: Godt og sejt, at du siger det højt. Og derefter tænkte jeg: Ensomhed, negative tanker og det at være bange er noget mange mennesker oplever – både voksne og børn. Derfor tænker jeg også, at dine forældre, klassekammerater, veninder, lærere – eller hvem du kunne have lyst til at snakke med – måske netop vil kunne forstå dig. Jeg ved selvfølgelig ikke, om dine omgivelser vil reagere på samme måde som mig. Jeg forestiller mig dog, at de mennesker, som du kender godt, vil hjælpe dig, og lytte til dig, hvis du tør sige højt, at du har det svært for tiden. Hvad tænker du om det?
Du skriver, at du føler, at der ikke er nogen, der kan hjælpe dig. Jeg tror, at når man har det svært og føler sig ensom, kan det være ekstra svært at bede om hjælp, også selvom det kan være vejen ud af ensomheden.
Jeg råder nogle gange dem, der skriver ind til BørneBrevkassen, til at vise deres brev til personer omkring dem, som kan hjælpe. Dit brev er et meget ærligt brev. Måske har du lyst til at vise det til dine forældre eller andre tæt på dig, som holder af dig, og som vil kunne hjælpe. Husk du kan altid ringe ind til os eller chatte med os. Man kan og skal ikke altid klare ærterne selv. Det er helt okay og nogle gange faktisk den bedste løsning at bede om hjælp.
Jeg håber det bedste for dig
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.