Brev
Jeg er bange
Hejsa.
Jeg har lidt af en lang historie at fortælle, så ja…
Det hele startede for næsten et år siden, hvor en dreng (fra en klasse over mig) og jeg begyndte at skrive sammen. Vi skrev mere og mere sammen, som tiden gik. Det udviklede sig fra et venskabeligt forhold, til et mere pervers og frækt forhold.
Jeg ved det er noget rigtig dumt at gøre, men han fik mig overtalt til at sende nøgen billeder. (Jeg har svært ved at sige fra, så det er altså ikke første gang nogen har bedt mig om at sende nøgen billeder).
Vi skrev og sendte billeder til hinanden i en lang periode. Vi lovede hinanden at det var vores hemmelighed. Nogen gange kunne han godt finde på at gemme de billeder jeg sendte ham. Men, igen, har jeg svært ved at sige fra, så jeg lod ham gøre det, og stolede på at han ikke viste det til nogle og slettede dem med det samme.
Senere hen stoppede vi af en eller anden grund med at skrive sammen, og jeg blev mere og mere i tvivl om jeg overhovedet kunne stole på ham. Selvom jeg ikke burde, fortalte jeg det til en af vores gode fælles ven. Han støttede mig og var virkelig sød. Jeg blev nødt til at sige det til en eller anden, for jeg havde det så dårligt med hele situationen og følte mig mega udnyttet.
Jeg skrev (her i dag) til ham drengen jeg havde skrevet med, bare for at høre om vi bare kunne være venner igen, uden der behøvede at være noget i det. Jeg fik ikke noget svar, men blev mega svinet til, fordi han havde fundet ud af at jeg havde sagt det til vores fælles ven. Jeg kunne slet ikke forstå det.
Han sagde at han stadig havde billederne jeg sendte og at han ville vise dem til alle, hvis ikke jeg fortalte hvorfor og hvem jeg havde fortalt det til. Jeg blev i tvivl om han overhoved viste det, når han satte så stort spørgsmålstegn ved hvem det var jeg havde fortalt det til.
Jeg fortalte ham alt om hvorfor jeg gjorde det, men han gad ikke forstå mig. Jeg prøvede at forklare ham om hvor svært det er for mig at sige fra, men han gad jo ikke forstå mig. Han begyndte at skrive at han gerne vil slå mig, og at hvis han havde lyst på skolen, så vil han bare slå mig.
Jeg har det virkelig skidt med alt det her. Jeg er bange for at jeg møder ham, og han vil gøre et eller andet.
Håber I kan hjælpe mig.
Hilsner fra mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg ved, at rigtig mange unge kan genkende det, du skriver om. Og du er bestemt ikke den eneste, der har ladet dig overtale eller friste til at sende nøgenbilleder til en, du troede, du kunne stole på. Desværre er det jo bare sådan, som din historie også viser, at det kan være rigtig svært at gennemskue, hvem man egentlig kan stole på – både lige nu og her, men også i fremtiden.
I den her folder kan du læse mere om, hvilke tanker man typisk gør sig, hvis det er sket for en.
I folderen står der blandt andet, at det er ulovligt at vise den slags billeder til andre. Det er derfor vigtigt, at du får sagt fra over for drengen og den måde, han truer dig på. Det er på ingen måde ok, at han truer dig – heller ikke selvom du har fortalt om jeres hemmelighed.
Det er nogle gange sådan, at folk, der oplever, at andre er usikre, benytter sig af det. Derfor tænker jeg, det vil være rigtig godt, hvis du viser drengen, at du tør sige fra overfor ham. Du kan fortælle ham, at det er ulovligt, hvis han viser billederne til andre. Måske kan du skrive det til ham? Han må godt forstå, at du er gal over, at han truer dig, og at du ved, at han gør noget ulovligt, hvis han viser billederne af dig.
Du skriver, at du er bange for at møde ham. Det er på ingen måde i orden, at du skal gå med den følelse. Det er derfor vigtigt, at du går til en voksen og får hjælp.
Det betyder jo så også, at du er nødt til at fortælle, hvad der er sket. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er rigtig svært, men det kan være nødvendigt, at du får noget hjælp, så du igen kan føle dig tryg på skolen. Det er også godt at involvere en voksen, der kan hjælpe dig med at få drengen til at slette billederne. Prøv at tænke over, hvilken voksen, du har mest tillid til. Det kan være dine forældre, en på din skole eller en helt tredje.
Jeg tænker på, om jeres fælles ven kan hjælpe dig med at få talt med en voksen? Det kan også være, at du kan få ham til at fortælle, hvad der er sket, mens du står ved siden af. Nogle gange bliver det lettere at få sagt det svære højt, hvis man ikke er alene.
I brevet fortæller du, at du har svært ved at sige fra. Jeg kan på dit brev læse, at du har en rigtig god forståelse af dig selv og af dét, du skal øve dig i. Jeg tænker, at den oplevelse, du her har haft, kan være med til at gøre dig mere stærk. Du har en rigtig god mulighed for nu at vise overfor dig selv, at du tør sige fra og ikke vil finde dig i, at han truer dig.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke til at gøre noget ved situationen – jeg tror på, at du kan.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen