Brev
Jeg er bange
Jeg er en pige på 13. Jeg er meget moden af min alder drikker og ryger og mødes med ældre. Jeg har mødtes med en på 21 og har været sammen med drenge før. Men ingen ved det hvis mine venner finder ud af det Blir jeg mobbet jeg ka godt li at gå med makeup og mavebluser men dolk dømmer en meget hurtigt. Jeg sendte nudes til en dreng og han gemte dem bagefter sendte han bevis på han havde slettet dem men er stadig bange for om hvad der kan ske. Hvis dem jeg går k skole med finder ud sf hvad jeg har gjort. Vil bare have min barndom tilbage igen.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du føler dig lidt alene. Du er bange for, at nogen finder ud af det. Du ved måske ikke hvem, du kan tale med det om. Det er rigtig godt, at du skriver til BørneTelefonen, når du har det sådan. Vi vil gerne lytte. Eller hjælpe dig, hvis du vil have det.
Nogle gange hvis man ikke føler, at man har nogen at snakke med, kan man føle sig tom og ensom. Vi mennesker har nemlig brug for at have tale med, når der er noget, der fylder meget i vores tanker. Jeg tænker også, at det er derfor, du har skrevet dit brev. For at have fortælle om det, der fylder i dine tanker.
Hvis man ikke har nogen at tale med om ens problemer eller bekymringer, kan ens hoved komme til at føles som en ballon, der er lige ved at sprænge. Når man så får talt om det, føles det tit som om, at der bliver lukket lidt luft ud af ballonen.
Måske har du allerede oplevet, at det hjalp at få lukket lidt luft ud af ballonen ved at skrive dit brev og læse mit svar.
Du fortæller i dit brev, at du er meget moden af din alder. Du gør mange ting, som andre på din alder måske ikke gør. For eksempel drikker, ryger og er sammen med drenge.
Alligevel fortæller du, at du bare gerne vil have din barndom tilbage. Det får mig til at tænke, at du måske – selvom du er moden af din alder – nogle gange ikke føler dig helt klar til at gøre de her mere “voksne” ting.
Når du siger, at du bare gerne vil have din barndom tilbage, tænker jeg, at det må være fordi, der er noget fra din barndom, du savner. Måske savner du at have færre bekymringer. Det kan også være, at du savner, at nogen passer på dig. Måske savner du bare at lege.
Jeg tror, at det er meget normalt at have det sådan, når man er ved at blive ældre. At man på den ene side føler sig moden. Men det på den anden side savner man at være barn – og føler sig måske også på nogen punkter stadig som et barn. Sådan tror jeg faktisk også, at voksne kan få det nogle gange.
Du fortæller i dit brev, at du er mødtes med en på 21, at du har været sammen med drenge før, og at du har prøvet at sende nudes til en dreng. Måske er det de ting, du er bange for, at nogen i din skole finder ud af.
Måske er du bange for, hvad du så vil tænke. Måske er du bange for, at de synes det er mærkeligt eller dumt. Det kan også være, at du er bange for, hvordan de så vil behandle dig.
Måske føler du dig anderledes, når du gør sådan nogle ting – fordi andre på din alder ikke gør det samme. Når man føler sig anderledes forkert, kan man godt komme til at føle sig forkert eller skamme sig.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du måske gør de ting, som andre på din alder måske ikke gør, fordi du er nysgerrig. Jeg kan forestille mig, at det føles spændende at prøve nogle ting, som mange andre er lidt ældre, før de prøver.
Det er meget menneskeligt at være nysgerrig. Det er der ikke noget galt med. Man skal selvfølgelig stadigvæk passe på sig selv og andre, mens man er det.
Nogle gange kommer nysgerrigheden til at løbe af med én. Så kan man komme til at gøre nogle ting, man senere kommer til at fortryde fordi det var spændende. Så kan nysgerrigheden nogle gange gøre, at man glemmer at passe på sig selv.
Men det er vigtigt, at man passer på sig selv. Og det er også vigtigt, at man husker, at man altid har ret til at stoppe op, hvis noget bliver for meget. Man har ret til at bestemme over sin krop. Det vil sige, at man ikke skal gøre noget, man ikke har lyst til for andres skyld. Heller ikke selvom de synes, man skal. Det bestemmer man selv.
Når du fortæller, at du savner din barndom, så får jeg lyst til at fortælle dig, at du også har ret til at være barn. Når man er 13 år, har man ret til, at nogen passer på en. Det vil sige, at du har ret til omsorg, tryghed og til at blive behandlet med respekt.
Det vil sige, at de voksne omkring dig; dine forældre eller dine lærere, skal sørge for, at du har det godt og er tryg. Hvis du ikke føler, at du bliver passet på, så har du ret til at få hjælp.
Den hjælp kan vi hjælpe dig med at få, hvis du vil have den. Her kan du se, hvordan Terese fik en af voksen (en bisidder) fra Børns Vilkår.
Uanset hvad kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for nogen at tale med. Det hjælper for mange børn og unge at tale med os. Det er gratis, og vi har altid åbent.
Kærlig hilsen BørneTelefonen