Brev
jeg er afhængelig… !
hej.
jeg vil sige at jeg er afhængelig af at se porno
jeg ser porno 1 til 2 gange om dagen og følger at jeg bliver mere og mere afhængelig.
så det gøre mig bange, vis en man skal til at have sex med en, at den ikke kan blive stiv, fordi min hjerne har vænnet sig til at se porno er det der tænder og ikke den som jeg har sex med.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre,
er mega bange få at jeg ikke kan stoppe med det lidt så det kunne blive til 2 gange om ugen og ikke om dagen.
hilsen den mega bange dreng
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Hvor er det sejt, at du søger hjælp til noget som gør dig bange, især noget som er så privat. Stor respekt for det, og jeg vil rigtig gerne sammen med dig, kigge på det at være afhængig af porno. Du beskriver så flot dine tanker og bekymringer, og jeg kan godt forstå det er svært at stå med alene.
Der er mange unge der kontakter BørneTelefonen, lige som dig, med spørgsmål omkring onani og porno. Rigtig mange også med bekymringer omkring omfanget.
At se porno og at onanerer er der mange der gør, også et par gange om dagen i perioder. Det kan være stimulerende og lærerigt, og de fleste unge har set porno inden de har sex første gang. Ved porno kan man få udvidet sin horisont, og blive inspireret til at finde ud af hvad man kan lide.
Man bør dog være kritisk overfor hvad man ser i porno, da den er fabrikeret og fiktion. Det betyder, at det er skuespillere der får penge for at gøre de ting som de får besked på. Men porno er lavet til voksne, og er ikke som at være sammen med en man elsker og gerne vil have det rart sammen med. Porno er en ikke kærlighed og ikke sådan sex er i virkelighede. Ligsom superheltefilm heller ikke sker i virkeligheden. En ulempe kan være de forventninger man får til sit eget sexliv, sin partner og sit eget udseende, da virkelighedens sex som oftest ser lidt anderledes ud. Her kan præstationsangsten drille. Du kan finde flere informationer omkring unge og porno  hos os her: https://bornetelefonen.dk/porno-paa-nettet/
og hos sexlininens rådgivning her: https://www.sexlinien.dk/emneside-porno/porno.aspx
Netop præstationsangsten har du også nævnt i dit brev. At du er bekymret for om, du kan præstere, blive tændt, og blive stiv når du skal have sex.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for om, det kan gå ud over dine evner sammen med en partner, for det kan det godt. Også voksne mænd kan opleve en pornoafhængighed som ødelægger deres sexliv.
Jeg tænker på, om du mon har gjort dig nogle tanker omkring hvad de 1-2 gange om dagen er for dig?
Om der sker noget bestemt op til, eller om det måske er en form for trøst, eller en pause væk fra virkeligheden? Om der er nogle ting i dig som fylder, som du har brug for at snakke om og få hjælp til? Eller om det bare er en dejlig nydelse som man ikke kan få nok af?
Kunne det være en mulighed for dig, at trappe ned og lave en regel der hedder; 1 gang om dagen i en periode? Og så når du føler at det fungerer med den ene gang om dagen, så lave en ny regel der hedder, en gang hver anden dag? Eller ville det fungere bedre for dig helt at stoppe i en periode, prøve af hvor længe du kan vente indtil næste gang?
Det kunne være en god ide, at forberede dig på, hvad du kunne lave i stedet for, når trangen melder sig.
At holde dig beskæftiget med noget andet. Hvad tænker du mon kunne være muligheder, for at undgå at sidde alene på værelset med porno tilgængeligt? Kunne det være at hænge ud med vennerne, lave lektier, se serier, løbe en tur eller blive inde i stuen hos familien?
Jeg håber mit brev har givet dig lidt ro, og at du har mod på at prøve dig frem med det som fungerer bedst for dig. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe ind igen, hvis du undervejs bliver i tvivl om noget.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen