jeg er adoptert

i 11 år her jeg bo et i Danmark og hos min mor, far, søster og bror. men her i går fik jeg af vide at jeg er fra Colombia. og dem jeg troede var min forældre var det slæt ikke. mine rigtige forældre er døde. min far var død inden jeg bliv født min mor døde under fødslen. i 11 år har de holdt det hemmeligt for mig .og jeg begynder ikke at stole på mine forælder efter det

i må hjælpe skal jeg stole på dem efter det her

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år.

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det må være en voldsom oplevelse pludselig, at få så mange nye ting at vide om sig selv på en gang.

Du har både fået at vide, at du er adopteret og at dine biologiske forældre fra Columbia er døde. Det er naturligt at du reagerer på dette og jeg tænker det er rigtigt vigtigt, at du får talt videre med dine forældre om alle de tanker din nye viden, har sat i gang hos dig.

Pludelig at få at vide at man er adpoteret, kan sætte en masse tanker i gang: Fx  om hvor du kommer fra, hvem du er, hvordan de biologiske forældre har været  samt tanker om dit forhold  til de forældre du er vokset op hos.

Det er vigtigt at få talt med nogen om disse ting, så jeg vil rose dig rigtigt meget for at skrive herind og spørge hvad du skal gøre i forhold til dine forældre og om du kan stole på dem.

Jeg tænker det vil være godt hvis du kan tale med dine forældre om den utryghed, det har givet dig at du føler de har skjult noget for dig og at de skal hjælpe dig med at stole på dem igen. Måske vil det være godt at høre lidt om hvorfor de valgte at adoptere dig og hvorfor de først vælger at fortælle dig om det nu.

Samtidig kan det nok hjælpe dig lidt at tænke på dine forældre elsker dig. Da dine forældre døde, valgte de at tage sig ind i deres familie og gøre dig til deres datter. Man kan elske en adoptivdatter præcis lige så højt, som egne børn. Jeg tænker det kan gøre en ked af det og usikker, når man får at vide ens forældre ikke er ens biologiske forældre? Men kærligheden til dig, tror jeg ikke du skal tvivle på. Men rigtig vigtigt I får talt sammen om alle de tanker og følelser du går med.

Måske kender du også en anden sød voksen som du kan tale med om din nye viden og dine følelser omkring det? Det kan måske være en lærer eller en venindes mor eller et andet familiemedlem som du er tryg ved.

Du kan også overveje at tale med andre der er adopterede, enten børn eller voksne, og snakke med dem om, hvordan de havde det med at finde ud at de er adopterede?

Jeg tror godt du kan genvinde tilliden til dine forældre, men jeg tror det er vigtigt at du I får snakket en masse mere og at du får svar på alle de spørgsmål som den nye viden har givet dig.

Du er meget velkommen til at skrive til brevkassen igen eller til at ringe, helt anonymt, på Børnetelefonen på telefon 116 111 hvis du har brug for det.

Mange hjertelige og varme hilsner fra Børnetelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.