Brev
jeg dabber for meget
hej jeg går i 8 klasse og er begyndt at dabbe virkelig meget her på det sene, og det synes dem jeg går sammen med også derfor er jeg tit ensom. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg kan ikke stoppe med det. Jeg trænger til hjælp jeg er mærkelig siger alle og jeg vil gerne være ham som jeg var da jeg startede, der som kan få nogen vener. Og dem på min gamle skole kunne jeg godt gå rundt og dabbe med hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej.
Tak for dit brev. Du skriver at du dabber meget og derved føler dig ensom. Jeg bemærker også, at du i dit brev nævner din gamle skole. Hvor længe mon det er siden, at du har skiftet skole?
Det er almindeligt lige at skulle vænne sig til, hvordan de andre børn opfører sig i en ny klasse. Måske har de nogle særlige jokes eller måder at bevæge sig på. Måske krammer de meget mere eller meget mindre, end man er vant til.
Hvis du har været vant til at I dabbede meget i den gamle klasse, og de synes det er underligt i den nye klasse, så prøv at sige det, næste gang, du kommer til at dabbe.
Du kan sige: “Hov, der dabbede jeg vist igen. Det er bare fordi, at det gjorde vi rigtig meget i min gamle klasse. Men det gør I vist ikke. Jeg prøver at gøre det mindre, men jeg skal vist lige vænne mig lidt af med det.”
Tror du, at du kunne prøve at sige noget i den stil?
Når man starter i en ny klasse kan det ofte føles svært  at falde til. Det er ikke meningen, at du skal føle dig ensom, så jeg tænker, at du skal prøve at nævne det for en voksen. Det kunne f.eks. være dine forældre eller en lærer. Hvis du siger det til en voksen, så kan de hjælpe og støtte dig til at få det bedre i klassen.
På vores hjemmeside kan du læse lidt om venskaber. der står bl.a hvad man kan gøre hvis man lige er startet i en ny klasse eller på en ny skole: Venner
Du er altid velkommen til at kontakte børneTelefonen igen. Vil du tale med en voksen kan du ringe til os på nr 116111
Kram fra BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.