Brev
Jeg bliver slået derhjemme 24/7. Plejefamilie
Hej
jeg er en pige på 12 år.
Jeg bliver slået derhjemme af min mor og får og det har kørt i 5 år nu. Jeg kan ikke mere.
Jeg har snakket med en rådgiver og hun siger at man län få en plejefamilie. Det vil jeg Mega rigtig meget gerne.
Så er der noget specielt jeg KAN gøre for at få en plejefamilie. Eller hvad meget vold skal der til for at man kan få en plejefamilie…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke kan klare mere. 5 år er alt for længe at leve med vold.
Jeg er glad for at høre, at du har snakket med en rådgiver om muligheden for at flytte i en plejefamilie.
Det er sådan, at det er kommunen der skal beslutte hvad der skal ske og om du kan komme i en plejefamilie. Du fortæller du har talt med en rådgiver, hvad mon det er for en rådgiver? Er det mon en fra kommunen, eller en fra fx skolen? Du kan sige til rådgiveren, at du ikke kan holde ud at bo hjemme hos dine forældre længere, og bede rådgiveren om at hjælpe dig med at få talt med kommunen. Du har allerede ventet alt for længe. Hvis man er blevet udsat for vold én gang, skal der gribes ind, for det må ikke ske. Så det handler ikke om, hvor meget vold der skal til før man kan komme i en plejefamilie. Hvis børn udsættes for vold eller ikke har det godt derhjemme, skal de have hjælp til at få det stoppet eller hjælp til at bo et andet sted.
På Børnetelefonen er der nogle voksne, som kan tage med dig op og snakke med kommunen om, hvordan du har det hjemme, så du kan få hjælp. Der er mange børn som synes, at det er rart at have en voksen med til at støtte. Den voksne, der tager med dig, kaldes en Bisidder, og er kun med for at hjælpe dig. Hvis det er noget, du har lyst til, er du meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 og høre mere om at få en bisidder.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og du får talt med rådgiveren eller kontakter os, så du kan få hjælp. Alle børn har krav på at vokse op et trygt sted uden vold.
Mange knus og kærlige hilsner
Børnetelefonen