Jeg bliver råbt af

Mine forældre kræver noget af mig som jeg ikke kan jeg prøver at sige det men så bliver jeg råbt af

10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 10-årige

Jeg kan godt forstå, at det ikke føles rart at blive råbt af. For mig lyder der som om, du prøver at gøre det, dine forældre ønsker af dig. Men de vil have, du skal gøre noget, du ikke kan.

Jeg kan høre, at du har prøvet at fortælle dem, at du ikke kan. Men det har ikke hjulpet.

Hvorfor mon de kræver noget af dig, som du ikke kan? Mon mor og far egentligt har forstået, at du faktisk prøver?

Måske de ikke har forstået, hvad det gør ved dig, når de råber af dig?

Det er almindeligt, at forældre stiller krav til sine børn. Og nogle gange må vi alle gøre svære ting, så man stille og rolig kan blive bedre til det, man ikke er så god til.

Måske kan du endnu en gang klart og højt sige, at du ikke kan – selvom du prøver. Hvis du skal lære det, må din mor og far hjælpe dig lidt. Måske kan du ikke overskue opgaven? Måske ved du ikke, hvor du skal begynde? Det kan også være noget helt andet, som du synes er svært.

Man kan komme til at føle, at man ikke er god nok, hvis mor eller far råber af en. Jeg kan ikke ud fra brevet læse, om det er rimeligt, det som dine forældre kræver af dig. Men jeg kan læse, at måden de gør det på gør, ikke virker godt på dig.

Det er sådan, at du har ret til at blive hørt. Du har ret til at dine forældre hører på dig. Jeg ved godt, at du har prøvet at sige det før. Men nogen gange kan det hjælpe at sige det flere gange.

Jeg tænker, at du har flere muligheder. Vi ved fra andre børn, at det også kan være en rigtig god ide at skrive et brev. Du kan her få hjælp til at skrive et brev.

Andre børn synes, det er en stor hjælp at tale det igennem med en voksen først. Så man ved, hvad man vil sige og hvordan. Du er derfor velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111. Så kan vi sammen tale om, hvad du kan sige.

Du kan også vælge at vise dine forældre dit brev til os. Og vores svar til dig.

Jeg synes, det er så godt, at du først prøver at løse problemet selv ved at sige fra overfor dine forældre. Da det ikke har løst problemet, så skriver du til Brevkassen og beder os om hjælp.

Det fortæller mig, at du er opsat på at finde en løsning. Og jeg tænker, at du allerede er godt på vej.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.