Brev
Jeg bliver bange når min far har sex
Hejsa børnebrevkasse.
Min far har en kæreste, og de har nogle gange sex. Jeg har værelse lige ved siden at ham, så jeg kan høre dem. Det er virkelig ikke rart. Hver gang jeg hører dem, kan jeg ikke sove. Jeg ligger og ryster og græder, og kommer på forfærdelige tanker, om hvad der sker i rummet ved siden af.
Jeg har sygdommen diabetes, og hver gang jeg hører dem have sex, får jeg lavt blodsukker. Det bekymrer mig virkelig, at jeg får søvnmangel pga. det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at berolige mig selv, for jeg ved, at jeg ikke kan holde min far fra at have sex med sin kæreste.
Forleden dag da jeg kunne høre de havde sex, tog jeg mod til mig, og gik hen og bankede på døren, og sagde “Jeg kan ikke sove når i larmer!” Min far siger “Vi larmer da ikke?” Men jeg skynder mig bare grædende ind i min seng igen, inden han opdager jeg græder. Om morgenennår jeg står op, tør jeg næsten ikke snakke med min far, for jeg er bange og nervøs. Hvad gør jeg?
Hilsen den nervøse pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år, tak for dit brev med titlen "Jeg bliver bange når min far har sex".
Det er da slet ikke rart for dig, at du får det dårligt, når du kan høre din far og hans kæreste når de har sex. Du får det jo virkelig dårligt med grædeture, fantasier - og oveni får du så også lavt blodsukker. M.h.t. det sidste, synes jeg, at du skal snakke med din diabeteslæge om det, næste gang du skal til kontrol. Og det kunne måske være en god ide, at din far kom med til den kotrol, så han også kunne høre lægens forklaring.
Dit brev tyder på, at det er svært for dig at snakke med din far om de her ting. Kan det måske skyldes, at der hos jer ikke har været talt så meget som sex og kærlighed? Det ville måske være en god ide til en start at tale med din mor om dine tanker og følelser omkring disse ting? Hvis du ikke kan tale med din mor, er der måske en anden voksen, du kan tale med, f.eks. skolesundhedsplejersken?
Måske vil det så være lettere for dig at tale med din far om, hvordan du har det, når du kan høre, de dyrker sex. Hvis han skal kunne gøre noget, har han brug for at vide, hvordan du har det. Ville du mon kunne vise ham dit brev og mit svar? Måske kunne det være en måde at få det sagt på?
Hvis du synes, det er lettere, kunne du også til en start ringe til BørneTelefonen på 116 111 og prøve at snakke med en rådgiver?
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.