It’s corona time

Hej BørneTelefonen.

Jeg er på det seneste blevet virkelig bange for corona virus eller covid-19. Jeg håber i kan give noget hjælp.

Hilsen Mig

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

13. marts 2020

Hej pige på 12 år

Jeg kan godt forstå, at du kan blive bange for coronavirus. Det er der mange mennesker, som er lige nu. Jeg vil rigtig gerne prøve at komme med nogle forslag til, hvordan du kan blive mindre bange.

Har du mon tænkt over, hvad du er bange for?

Det kan være en rigtig god ide, at sige til nogen, hvad du er bange for. At tale om sin frygt kan hjælpe på tankerne, så man bliver lidt mere rolig. Nogen gange kan man endda finde ud af, at man var bange for noget, som måske ikke var helt så farligt.

Er der mon en voksen, som du kan tale med? Hvis det er svært, at få det sagt, så kan du også prøve at skrive et brev her: Guide: skriv det til nogen

På BørneTelefonen taler vi med mange børn, som er bange ligesom dig. Nogle bliver bange for, at de selv vil blive syge. Andre bliver bange for, at nogen, som de elsker, vil blive syge. Og der er også nogen, som bliver bange for, at vigtige ting bliver aflyst.

Her er nogle råd til de tre ting:

Hvis du er bange for selv at blive syg

Coronavirus er ikke så farlig for børn. I Kina, hvor der i længere tid har været coronavirus, bliver børnene ikke særligt syge. Og børnene får det hurtigere godt igen, når de har været smittet med coronavirus. De, der bliver mest syge, er ofte gamle eller har i forvejen andre sygdomme.

Hvis du bliver syg, så skal du blive hjemme. Det er ligesom, når du er forkølet eller har influenza. De voksne skal selvfølgelig holde øje med, hvordan du har det og ringe til lægen, hvis du får det meget dårligt.

Det er også godt at være god til at vaske hænder eller bruge håndsprit.

Når du mødes med andre, er det vigtigt ikke at kramme, kysse eller give hånd. Måske kan du i stedet finde på en hilsen, hvor I ikke rører ved hinanden. Nogen hilser med fødderne eller laver håndtegn – uden at røre.

Hvis du er bange for, at en anden bliver syg

Mange børn er bekymrede for de gamle i deres familie. Måske fordi de har hørt om, at gamle kan blive meget syge af coronavirus. Det er også rigtigt. Ældre mennesker og folk, som har andre sygdomme, kan blive alvorligt syge, hvis de bliver smittet med coronavirus.

Det er de mennesker, som vi alle sammen skal passe på og hjælpe lige nu. Vi kan hjælpe dem ved at være forsigtige, så vi ikke risikere at smitte dem. Det er derfor, at skoler og børnehaver og en masse andre steder lukker nu. Når vi ikke mødes så meget, så spreder smitten sig mindre.

Hvis der er gamle eller syge i din familie, så kan du måske ringe til dem og fortælle dem, at du tænker på dem. Det tror, jeg at de vil blive glade for. Det kan også være, at du og din familie kan hjælpe lidt til med at købe ind for dem.

Det er også for at passe på de syge og gamle, at du skal blive god til at vaske hænder.

Hvis du er bange for, at noget vigtigt bliver aflyst

Situationen er helt særlig lige nu, og rigtig mange ting bliver aflyst. Det kan være fester, som man har glædet sig til eller måske en ferie. Det kan også være et møde i kommunen eller Familieretshuset, hvis fx ens forældre skal skilles.

Det er rigtig ærgerligt for os alle sammen med de ting, som bliver aflyst. Det er en god ide at spørge de voksne, om det man skulle, kan komme til at ske senere.

Alle kan blive kede af det over at få noget vigtigt aflyst. Lige nu kan det føles som om, at meget i livet er sat på pause. Men pausen kommer til at slutte, og livet skal nok igen blive mere, som det plejer.

Måske er der også gode ting ved pausen som fx at være mere sammen med sin familie, at se en god film, læse en god bog, have tid til at sove længe. Måske kan du lave en liste over, hvad du synes, kan være godt for dig lige nu?

Hvis du gerne vil vide mere om coronavirus, så er her et par links til dig:

BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

DR Ultra Nyt

Måske kan du se Ultra Nyt sammen med nogen derhjemme? Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.

Jeg håber, at du finder ro hos dem, du er sammen med.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.