Brev
Indelukket og bange
Kære BB.
Jeg har det her problem.
Jeg har den her stræben efter at gøre alle glade, og også at gøre mig selv glad.
Jeg har haft nogen problemer i klassen med nogen piger, som ikke behandler mig okay. De har sendt beskeder til mig, og de har sagt jeg ikke har opført mig okay, over for dem, og sådan nogen ting.
Min lære har taget det op, at jeg ikke har det okay, og at de skal sige “Kom nu herhen, vi vil gerne have dig her”. Det gjorde de en gang, og da jeg gik derhen, snakkede de ikke til mig. Faktisk gik de fra mig efter 10 minutter.
Jeg sidder på min plads alene, og er ked af det. Men udover at jeg ikke føler mig velkommen hos dem i klassen… Er jeg bange for mig selv.
Her på det seneste, har jeg haft tanker. Tanker om at gøre forfærdelige ting ved mig selv. Ingen ved det, fordi jeg ikke kan lide at tale lige netop om mine tanker. Men de her tanker handler om, at jeg skal sulte mig selv, eller at jeg skal gøre forfærdelige ting mod mig selv.
Jeg er bange for at jeg måske starter, at lytte til disse tanker, da de virker fristende. Jeg er så bange for hvad der kommer til at ske, fordi her på sidste har jeg fået det dårligt når jeg har spist noget, jeg har nærmest fået kvalme. Jeg er så bange for mig selv, jeg tror snart det går galt, altså virkelig galt, fordi jeg tror de her tanker, går hen og bliver handlinger.
Please svar, og hjælp mig, med ikke at leve i frygt for mig selv.
Kærlig hilsen,
pigen der lever i frygt
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tusind tak for dit flotte brev til brevkassen. Når jeg læser det, er jeg slet ikke i tvivl om, hvordan du har det. Du har virkelig skrevet et meget flot og præcist brev, der fortæller, hvad det er for nogle tanker, du går med. Jeg håber derfor, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, så du kan få den hjælp, du fortjener.
Jeg kan forstå på dit brev, at du ikke har det godt med pigerne i din klasse. Som menneske er noget af det værste at føle sig alene. Vi er skabt til at være en del af et fællesskab - og det er rigtig hårdt, når man går i en klasse, hvor man ikke føler sig som en del af fællesskabet. Det er helt forståeligt, at du ikke kan holde til det i længere tid.
Du skriver, at du fortalte til din lærer, hvordan du havde det med de andre piger i klassen. Det er rigtig godt, at du gjorde det. For det er nemlig ikke ens eget ansvar at blive en del af fællesskabet, men derimod en fælles opgave, som omhandler ALLE i klassen.
Jeg kan forstå, at din lærer talte med de andre piger om, at de skulle invitere dig mere med. Det gjorde de så én gang, hvorefter de slet ikke talte til dig. Det din lærer gjorde for at hjælpe, har altså ikke hjulpet. Derfor tænker jeg på, om du mon har fortalt din lærer det?
Det er nemlig ikke sikkert, at han/hun ved, at det ikke har hjulpet. Det kan måske føles meget indlysende, at det ikke hjalp. At din lærer med andre ord selv "burde" kunne se, at det ikke har hjulpet, men indimellem kan lærere være lidt blinde og tro, at "nu er alt godt", selvom det ikke er sandheden. Derfor er det rigtig vigtigt, at du får sagt, at det ikke har hjulpet.
Som barn/ung har du nogle rettigheder. En af de rettigheder er, at du skal have det godt i skolen. Det er jo et sted, hvor man er tvunget til at være mange timer hver dag. Hvis man ikke trives, er det sværere at lære noget. Derfor er det faktisk de voksnes ansvar at sikre, at du har det godt på skolen. Men før de kan hjælpe dig, skal de have det at vide. Bagefter er det så deres opgave at finde ud af, hvordan de bedst hjælper dig og de andre i klassen med at få et godt fællesskab - og så er det en fælles opgave at få det til at ske. Jeg håber derfor, du har mod på at sige det igen. Du har jo vist, at du kunne gøre det sidste gang, så jeg tror også på, at du kan sige det igen..
Når man har det rigtig dårligt, kan vi som mennesker få nogle tanker, som vi ikke kan lide, vi har. Det kan være forfærdelige tanker, hvor vi tænker, at vi skader os selv. Fx ved at sulte sig selv. Det er helt naturligt og kroppens måde at fortælle, at man ikke har det godt. Du skriver selv meget flot og præcist, at du er "bange for, at tankerne bliver til handling" - og det kan jeg godt forstå. Derfor er det så flot, at du har skrevet herind. Det viser nemlig, at du gør, hvad du kan for at stoppe de dårlige tanker - og det er et skridt i den rigtige retning mod at få ændret de ting, som gør dig ked af det. Så sejt gjort!!
Hvis man er kommet så langt ud, er det nødvendigt med voksen-hjælp. Det er med andre ord ikke noget, man selv kan klare.. For tankerne går kun væk, hvis man får det bedre. Selvom du aldrig har fortalt andre dine tanker før, så har du vist med dit brev, at du faktisk er rigtig god til at sætte ord på det, du tænker. Du skal derfor finde en voksen, som du kan fortælle, hvordan du har det. Det kan fx være din lærer eller måske dine forældre? Det kan også være, at du selv har en voksen i tankerne? Hvis du føler, det er for svært at få det sagt, vil jeg anbefale dig at vise dem dit brev. Jeg er nemlig slet ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp.
Husk, at du altid kan skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det. Jeg håber, du vil bruge det mod, som du har vist i dit brev hertil, så du kan dele dine tanker med en voksen, som kan hjælpe dig på rette vej, så du får hjælp til at ændre de ting, som gør, at du ikke er glad. Jeg tror på, at du kan gøre det..
De allerbedste hilsner fra  BørneTelefonen