Brev
Identitet & fremtiden
Jeg cutter ikke.
Jeg bliver ikke mobbet.
Jeg har det fint derhjemme.
Alt i alt er mit liv godt – jeg får fast føde, jeg har venner, min familie er god ved mig, men alligevel er der noget galt – og jeg kan ikke sætte fingeren på hvor eller hvorfor jeg pludselig har fået det dårligt.
Jeg har mange problemer. Mange forskellige problemer, som nok er almindelige for en 14 årig pige som mig, men nu søger jeg hjælp hos jer.
Som skrevet før, har jeg det alt i alt fint. Der er ingenting i mit liv der kunne have skabt disse problemer – det er alt sammen min skyld.
Et af de problemer der fylder mest, er det faktum at jeg ikke er den jeg vil være. Har skrevet et brev til jer om det for et par måneder siden, men det er begyndt at fylde mere, og mere i min hverdag.
Føler at det faktum at blive den person jeg vil være, bliver mere og mere umuligt for hver dag der går. Føler at jeg er ved at glemme det og bare skubbe problemet væk, hvilket jeg ikke vil – hvis jeg ikke tager hånd om problemet nu, kommer det bare tilbage igen.
Har 4-6 gange haft ‘’selvmordstanker’’ – ikke rigtige selvmordstanker, men hvor at jeg i et splitsekund har overvejet at tage en overdosis af piller, for at slippe væk fra det hele. Slippe væk fra mine problemer, slippe væk fra hverdagen – bare slippe væk. Når jeg får ‘’selvmordstanker’’ varer overvejelsen ikke mere end højst 10 sekunder, da jeg ved at det hele nok skal gå – lige meget om det er om 10 minutter eller 5 år.
Et af de eneste af mine problemer som ikke hænger sammen med at jeg ikke er hvem jeg vil være, er min fremtid. Som sagt er jeg kun 14 år, men vil rigtig gerne blive en forfatter. Skrive en masse bøger, få dem solgt ude i butikkerne, gå på bog turnere osv – det lyder så fedt!
Men når jeg først kommer oppe og kører over ideen, forsvinder smilet hurtigt fra mine læber – kun en ud af en million bliver succesfulde forfattere i Danmark. Så mange har prøvet, og så mange har fejlet. Så mange mennesker er bedre end mig til at skrive, og ikke en gang de har deres navn på forfatter listen.
Føler personligt at mit brev er ret forvirrende, synes ikke at der er en rød tråd, men håber at i kan hjælpe mig lidt med de forskellige problemer.
BTW: håber virkelig meget at i svarer på mit brev – har prøvet at skrive et brev lignende til jer før, hvor at i ikke svarede, så håber at heldet er med mig denne gang.
– M
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tak for dit velskrevne brev, som i mine øjne har en klar rød tråd. Jeg oplever, at brevet tegner et mønster, men nu må vi se om du er enig i min fortolkning af det, du fortæller.
Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at give dig et bud på, hvordan du måske kan forstå og tackle dine problemer. For du har så evig ret: Problemer kommer bare tilbage, hvis man ikke tager hånd om dem. Det er derfor rigtig fint, at du har skrevet til os igen for at få svar - det tyder på, at du har en sund stædighed.
Du indleder med at skrive, at du ikke er den, du vil være. Du fortæller senere, at du har en drøm at blive forfatter.
Det er nærliggende at koble disse problemer sammen. Kan det være, at du måske tænker, at du skal være en ganske speciel person for at kunne blive forfatter? En person, som du ikke tror, du er, eller kan blive. Genkender du mon den tanke?
Det ville forklare, hvorfor du pludselig har fået det dårligt uden at kunne sætte en finger på noget i dit (ydre) liv: Du har måske – uden at være helt bevidst om det – sat forfattere op på en høj piedestal. Måske tænker du, at forfattere er særligt udvalgte, meget dygtige, næsten geniale mennesker. Jeg gætter mig frem. Men måske kan du nikke ja til dette?
Hvis mit gæt er rigtigt, så forstår jeg godt, at du får det dårligt. For hvem kan være særligt udvalgt eller genial? Det er jo umuligt at leve op til, ikke? Hvis jeg havde en drøm, jeg hele tiden selv dømte umulig, så ville jeg også have lyst til at slippe væk fra det hele engang imellem.
Jeg tror, at du kan få det bedre og slippe dine selvmordstanker, hvis du ikke afliver din egen drøm. Men i stedet tillader dig selv at blive i glæden og være trofast mod den drøm, der får smilet frem på dine læber.
Hvordan ville det være, at give dig selv lov at være glad og drømmende? Ville det dræne dig eller give dig energi?
For mig at se er du jo præcis den, du skal være. Jeg er helt overbevist om, at det vil gøre dig godt, hvis du turde kæmpe mod den indre stemme, der måske fortæller dig ting som at, ”så mange har prøvet og så mange har fejlet…”. Kan du genkende, at du har en indre stemme, der ofte kritiserer dig eller slukker for din drøm?
Jeg kan ikke love dig, at du bliver en berømt forfatter. Men hvis du skriver – så ER du jo forfatter. Ingen kan tage glæden ved at skrive fra dig. Så måske skal du bare skrive løs. Skriv digte (dit brev er næsten et digt), skriv historier, skriv tekster til dine yndlingsmelodier, skriv til lokalbladet, skriv en blog, skriv, skriv, skriv.
Jeg er nemlig ret sikker på, at du også bliver gladere og stærkere, når du gør det, du gerne vil. Og dermed siger den negative stemme imod. Sig højt til dig selv: ”Jeg har ret til at være mig!”
Jeg håber mit svar har givet dig mod og lyst til at passe godt på dine drømme og på dig selv.
Du kan i øvrigt altid kontakte os, hvis du får triste tanker igen – det hjælper med det samme at snakke eller chatte lidt med nogen, når man har det skidt. Selvmordstanker er ikke det samme som selvmordsplaner, men de skal altid tages alvorligt.
Kærlige tanker fra BørneTelefonen