Brev
mild vold og afpræsninh
hej min mor kan nogle gange blive meget stresset og så kan hun finde på at stå og råbe ad mig og stå og bide tænderne sammen og hun ryster , det syntes jeg simpelthen ikke at man kan være bekendt nogle gange græder hun også over at er så sur og jeg er 10 år !
jeg har brug for nogle råd til hvordan jeg kan håndtere det
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 10-årige pige.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind, for jeg kan høre, der er nogle ting derhjemme, der kan være svære. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med nogle råd til, hvad du kan gøre.
Du skriver, din mor kan finde på at råbe så meget af dig, at hun begynder at ryste. Du skriver hun bider tænderne sammen af vrede og nogle gange også græder af vrede. Du skriver, du ikke synes, hun kan være det bekendt og spørger, hvad du kan gøre.
Først vil jeg sige, at det er virkelig sejt du skriver herind. Du har mærket efter, at noget ikke føles rigtigt, og du reagerer ved at skrive herind og få et godt råd. Det er virkelig flot og meget modent, virkelig!
Vi får desværre mange breve fra piger og drenge i alle aldre, som oplever meget af det samme som du gør med din mor. Forældre der er stressede og bliver rigtig vrede og råber. Det er ikke underligt, at du har brug for at tale med andre om det. Det kan nemlig føles rigtigt hårdt, at blive råbt af – uanset hvilken alder man har.
Tale med din mor
Jeg tænker lidt på, om du mon bor alene med din mor. Det kan du jo ikke svare på her, men jeg tænker på det, fordi der måske var andre i huset der kunne hjælpe dig, og tale med din mor. Det ville være så godt hvis nogen kunne tale med din mor, og måske få hende til at forstå, at det hun gør ved dig, ikke er okay.
Jeg tænker på, hvad der mon ville ske hvis du selv sagde noget til din mor. Det har du måske prøvet. Det kan også være du ikke har lyst af frygt for, hvordan hun reagerer. Så skal du ikke gøre det.
Men nogle gange kan det hjælpe selv at sige noget til dem, der er hårde ved en. Ikke i selve situationen, hvor de er vrede, for så bliver de måske endnu mere vrede, men måske en dag, hvor der er god tid og ro.
Måske kunne du en dag, hvor der er tid og din mor ikke er stresset, sige til hende: “Mor, jeg synes faktisk det er rigtig ubehageligt når du råber sådan af mig. Jeg synes ikke du kan være det bekendt”. Hvad tror du hun ville sige til det?
Måske ville hun blive sur, måske ikke. Men uanset hvad, ville hun nok tænke over, hvad du sagde. De fleste forældre vil nemlig inderst inde, gerne have at deres børn har det godt. Men nogle gange, fx. når de bliver stressede, kan de komme til at råbe. Der er hjælp at få som forældre, hvis man nemt kommer til at råbe. Men det er ikke din opgave at finde ud af, det er der nogle voksne der kan hjælpe din mor med.
Tale med andre voksne
Når der foregår noget derhjemme, som ikke er rart, så kan det være rigtig godt at tale med nogle andre voksne om det. Ligesom du har skrevet herind, kan du måske også fortælle det til en voksen fra din skole, sport e.lign. Alle der arbejder med børn, skal nemlig hjælpe, hvis et barn har det svært derhjemme.
Hvis tingene derhjemme udvikler sig og bliver værre, så kan du og din familie få hjælp.  Det er jo vigtigt, at hun forstår, hvordan skældud og råberi virker på dig. Der findes voksne, der arbejder i din kommune, som har rigtig meget forstand på hvordan man hjælper børn og forældre. Man kan få fat i denne hjælp ved at tale med en voksen. Det kan fx. være en lærer på din skole. En du godt kan lide og stoler på. Eller en pædagog, en voksen du har til sport eller en helt anden. Det kan også være sundhedsplejersken på din skole. Hun er vant til at lytte, og til at tale med børn i alle aldre.
Alle de voksne jeg har skrevet til dig, skal lytte til dig og forsøge at hjælpe dig så godt de kan, hvis du fortæller dem, hvordan du har det hjemme.
Ringe eller skrive til BørneTelefonen
Nogle der også kan hjælpe dig, er dem der sidder på BørneTelefonen. Der kan du ringe ind hver dag på 116111 og fortælle om det du har skrevet her. I telefonen har du mulighed for at fortælle mere om hvordan det er at være derhjemme, og dem der tager telefonen vil også kunne hjælpe dig.
Du må også altid gerne skrive herind igen, vi sidder altid klar til at hjælpe.
Afslutning
Jeg har skrevet et langt svar til dig. Du kan måske læse det flere gange, hvis det bliver lidt meget på én gang.
Du er virkelig en sej og moden pige. Det ved jeg fordi du har haft modet til at skrive herind. Det er rigtig stærkt at kunne stoppe op, og mærke efter inde i sig selv, om der er noget der føles forkert. Den styrke tror jeg på du kan finde frem igen, og bruge til at få talt med nogen der kan hjælpe dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Pas godt på dig selv.
De varmeste hilsener fra BørneTelefonen