Hvornår?

Min kæreste vi gerne have sex med mig for første gang, men jeg er ikke klar og kan ikke tænkte på tanken om at skade hende eller gøre hende gravid..?

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Når man skal i seng med hinanden, så er det rigtig vigtigt, at begge er parate. Ellers bliver det nemt en dum oplevelse. Og det er synd, for det skal jo netop være dejligt og trygt.

Det er derfor rigtig godt, at du lytter til dig selv, når du mærker, at du ikke er parat. Jeg vil opfordre dig til at holde fast i det. Og altså ikke gå i seng med din kæreste, før du føler dig helt klar.

Du er bange for, om du kan skade din kæreste, når I går i seng sammen. Det kan du ikke, hvis du lytter til hende og stopper, hvis hun synes, det gør ondt. Inden i går i seng sammen, kan I derfor aftale, at hun skal sige stop, hvis hun synes, det begynder at gøre ondt. Så kan I holde en pause eller gå lidt langsommere frem.

Det kan godt gøre lidt ondt på en pige første gang. Men det er også dejligt. Og ved hun, at hun trygt kan bede dig stoppe, vil hun kunne slappe af. Og det er faktisk meget vigtigt for, at det ikke kommer til at gøre ondt. Jo mere afslappet og tryg man er – jo mindre ondt gør det.

Du tænker også på graviditet. Den bedste måde at beskytte sig på er ved at bruge kondom. Så det vil jeg råde dig til. Så beskytter I jer både mod graviditet og kønssygdomme.

Jeg ønsker dig en rigtig god og dejlig oplevelse med din kæreste

Mange hilsener
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.