Brev
hvorfor mig???
hej bb
jeg en pige der er meget ked af det
her er hvorfor
min mor og far ved ikke om de stadig skal være sammen.
min mor har fundet en lejlighed som hun vil bo i lidt tid for at se hvor meget hun savner min far(hvis hun savner ham meget bliver de sammen, men hvis ikke hun savner ham så bliver de nok ikke sammen)
det tager ret hårdt på mig, da jeg altid har følt vi var den perfekte familie. det føles også unaturligt at tænke på hvis de ikke var sammen. det gør mig meget ked af det.
hvis det ikke var nok med det…
over i skolen har jeg en virkelig super dejlig og sød veninde(vi kalder hende A), hun er en af mine bedste venner. nu ved jeg godt det lyder lidt sært fordi jeg siger alt muligt godt om hende, men så er der en jeg virkelig HADER (hende kalder vi B) B har så prøvet-hun hader også mig-at tage A fra mig for hun ved hvor meget A betyder for mig.
B er populær hos drengene og det er A også(jeg er mere drengenes ven for min bedste ven er en dreng, ham stjal B også fra mig ved at blive kærester med ham, men han slog op da han lærte hende rigtigt at kende) nå men A tror kun hun er populær fordi hun er sammen med B, jaaa så faktisk er det sådan at jeg altid er der for A, men A er der ikke altid for mig.
jeg har prøvet at snakke med A om det, men så afbryder B os altid.
og igen noget der er svært er at jeg tager medicin. altså jeg ikke særlig høj og vil kun blive omkring 145 når jeg er voksen hvis ikke jeg tager medicin(væksthormoner)jeg skal stikkes vær aften i benet med medicinen.
jeg meget i tvivl om det er det rigtige for nogle gange føler jeg at jeg helst vil stoppe. der er bare det at hvis jeg stopper så vil jeg blive de der 150-fordi jeg har været på det et halvt år-hvor hvis jeg bliver ved kan jeg blive 160-165.
jeg skal være på det mere end et år endnu. jeg får også en kæmpe kanyle i låret vær 28 dag for at stoppe mig i at gå i puberteten, det er også ret hårdt for alle mine klassekammerater er gået i puberteten og det der og det vil jeg først begynde på i 8 måske 9 klasse.
jeg ved der er mange problemer men håber på i kan hjælpe mig.
hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Nogle gange kan det føles som om, at problemer slår sig sammen og bliver til flere. Sådan kan jeg forestille mig, at du må have haft det, da du besluttede dig for at skrive. Jeg har nogle ideer til, hvordan det hele forhåbentlig kan blive lidt nemmere.
Du skriver, at du er meget ked af det, fordi dine forældre måske ikke skal være sammen længere. Det kan jeg godt forstå, må være en svær tanke at gå rundt med. Men går du rundt med det alene? Eller ved dine forældre godt, at deres situation også påvirker dig? Måske har du holdt det for dig selv, fordi du har tænkt, at dine forældre har nok at kæmpe med. Men jeg synes, du skal fortælle dine forældre, hvordan du har det. Måske kunne de endda give dig svar på nogle af alle de spørgsmål, du sikkert har? Du kunne måske vise dit brev og mit svar til dem, så brevet kunne blive en slags ”indledning” til en god snak.
Hvis du synes, det er for svært at tale med dine forældre, kunne det være at der var en anden god voksen, du kunne snakke med? En lærer måske eller en af dine venners forældre. Når ens forældre måske skal skilles kan det nemlig føles rigtig utrygt - og det kan være rart at tale med nogen. Hvis nogen af dine venner også har forældre, der er skilt, vil de sikkert kunne genkende, hvordan du har det – måske de også vil være gode at snakke med?
Jeg er glad for at høre, at du i skolen har fundet en rigtig god og dejlig veninde i A. Derfor må det være en ubehagelig følelse, når du føler, at B prøver at tage A fra dig. Her tror jeg, at du skal fortælle dig selv, at A selvfølgelig også er rigtig glad for at have dig som veninde.
Det er rigtig godt, at du har forsøgt at snakke om det med A, selvom I desværre blev afbrudt af B. Er der tidspunkter, hvor du er alene med A, hvor I vil kunne snakke sammen?
Når du snakker med A, tror jeg, du skal huske på, at du blot skal fortælle hende, hvordan du har det. Ligesom alle andre bestemmer A selv, hvem hun vil være sammen med. Derfor kan du desværre ikke kræve af hende, at hun ikke må være sammen med B. Men du kunne måske foreslå hende, at I fx 1-2 gange om ugen laver noget sammen, hvor det kun er jer to?
Du fortæller, at du det sidste halve år, har fået væksthormon for at blive højere. Men at du overvejer at stoppe. Jeg kan forestille mig, at det kan tage noget tid at vænne sig til at skulle stikke sig hver aften. Og jeg kan godt forstå, at det kan virke uoverskueligt, at du skal have hormonbehandlingen et år endnu. Men jeg forestiller også, at du nok langsomt vil vænne dig mere og mere til det. Måske kunne du tage en snak med din læge om dine bekymringer? Måske han eller hun endda vil kunne fortælle dig om andre piger, der skal igennem det samme som dig?
Jeg kan forestille mig, at det må være irriterende for dig at være den i klassen, der sidst kommer i puberteten – præcis ligesom det sikkert er irriterende at være den første. Alle vil nok helst ligge et sted i midten, men det er helt normalt, at der i en klasse er forskel på, hvornår man kommer i puberteten. Måske har du allerede lagt mærke til, at ikke alle pigerne på din skole er lige langt i deres udvikling – og jeg er faktisk sikker på, at flere af pigerne lige som dig først får menstruation og bryster, når de kommer i de ældre klasser. Du er altså ikke den eneste, der godt kan gå rundt og være lidt utålmodig. Men måske kunne sundhedsplejersken på skolen være god at snakke med omkring pubertet og din hormonbehandling?
Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine råd. Hvis du har brug for at snakke mere, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Hvis dine forældre vælger at blive skilt, kan det måske være en hjælp for dig at ringe til os og få nogle gode råd. Du kan også fortælle dine forældre, at de er velkomne til at ringe til Forældretelefonen på 35555557, hvis de gerne vil have nogle gode råd til, hvordan de bedst hjælper dig, hvis de skal skilles.
Kærlig hilsen BørneTelefonen