Brev
Hvordan kan jeg sige det
Hej,
jeg går og er bange sådan 24/7 at jeg skal blive opsøgt af nogle fra internettet.
Jeg har haft en fase hvor jeg cuttede i mig selv og rev mig opad armen og nev mig selv. Har bare ondt i maven, min lyst til mine gamle intereresser er væk nu. og hver gang jeg ligger i min seng om aftnen har jeg dte hele tiden somom jeg hører en bil kre ind i vores indkørslen, og jeg tænker bare at det er nu.
Åbenbart bilder jeg mig selv de ting ind! Det hele begyndte da jeg startede på et spil hotel retro spil (Sjovt.com) hvor jeg ikke var så gammel og bevidst om tingene som jeg er nu. Jeg har så kommet til engang at give mit telf nummer ud til en dreng der påstår han er 13 nu, han er slettet og blokeret uden besked.
Så er der en anden der ved ok meget om mig som navn, efternavn, alder sådan noget (ikke adresse) da jeg ligefør var sammen med ham inde på sjovt.com og en anden skrev han mit efternavn til den anden person. (Og jeg ved man bare behøver tlf nummer, adresse eller efternavn til at kunne opsøge en)
Frygter hele tiden for min familieog mig selv hvis det nu sker en dag jeg bliver opsøht. (Der er nok ok mange derinde der kender mig men ikke alle)
Toh også her for nyligt en online test om jeg deprimeret inde på doktorens spørgeskema som fortalte jeg havde det og burde tage til lægen og tale med folk.. Men ved ikke hvordan jeg kan sige alt det her til min mor..
Jeg synes bare det er så grænseoverskridene at tale om sådan noget. Føler bare jeg vil få meget skæld ud istedet for trøst. Er bange for de vil blive skuffet over mig osv.. Min mor har nærmest heller ike tid begrund af hun læser til eksame helt op til juni.. Og min far kan jeg bare ikke tale med om sådan nogle ting….
Hvad kan jeg gøre? Det er kun min veninde der ved hvordan jeg virkelig har det.. (Hun ved intet om cut eller selvskade)…
Plz svar
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for at du vil dele dine tanker med Brevkassen. Jeg beundrer dig for, at du tænker så reflekteret over, hvordan det påvirker dig, at være så bekymret for at blive opsøgt af nogle fra internettet. Og selvom du godt ved, at du nok får bildt dig selv lidt for meget ind, så er det ikke rart at gå med sådan nogle bekymringer selv. Derfor er det godt, du nu søger hjælp.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at sige det til sin mor. Men jeg tror alligevel, det kan være en god løsning for dig at fortælle hende det hele. Hun vil nemlig kunne berolige dig. Og også sørge for, at du får noget hjælp, så du ikke selvskader. Derfor giver jeg dig nogle ideer til, hvordan du kan gøre det.
Du skriver, at din mor har travlt for tiden. Det er vigtigt, at din mor giver sig god tid til en snak med dig. Derfor kan du fx sige til hende: mor, jeg vil gerne tale med dig om noget, men det skal være når du har tid til det. Hvornår har du tid til, at vi kan snakke sammen? Hvordan tror du det ville være, at sige sådan til hende?
Det er også vigtigt, at din mor ved, at du er bekymret for, om du vil få skæld ud. Og at du er bange for, at hun bliver skuffet over dig.
Prøv at tænke på, hvilke ord der kan beskrive, hvordan du gerne vil have, hun reagerer i stedet for. Det kan fx være ord som, at hun lytter, prøver at forstå, ikke skælder ud. Når du taler med hende, kan du så fx starte med at sige: mor, jeg har svært ved at tale med dig om det her, så det er vigtigt for mig, at du lytter til mig og ikke skælder mig ud.
Dit brev hertil BørneTelefonen viser så fint, hvordan du har det. Og hvad din bekymring handler om. Jeg tænker, at du derfor også kan vælge at din mor brevet eller skrive et nyt brev til hende. Så vil hun forstå, at du har brug for hjælp. Også at du er bange for, hvordan hun reagerer.
Der er rigtig mange børn og unge som kommer til at gøre noget på nettet, som de fortryder. Du er derfor ikke den eneste, der er kommet til at give dit navn og dit telefonnummer til en, du ikke kender. Det vigtigste er bare, at man får det fortalt til en voksen. Så kan den voksne sørge for, at der ikke sker noget.
Du fortæller, at du har taget en onlinetest. Det er sådan med de test, at de sjældent kan give et svar, der passer helt på virkeligheden. Derfor er det slet ikke sikkert, at du er deprimeret. Du kan fortælle det til din mor, når du taler med hende. Så kan I sammen finde ud af, om det er noget, I skal tale med lægen om.
Du og din mor kan også læse mere om selvskade på LMS hjemmeside. http://www.lmsos.dk/. Her vil I også kunne læse om den hjælp, du kan få til at stoppe.
Jeg håber, du får en rigtig god snak med din mor. Hvis du har lyst, kan du skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Måske har du brug for at tale eller skrive om, hvordan det er gået?
De kærligste tanker og hilsner fra BørneTelefonen