Hvordan kan jeg sige det

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for at du vil dele dine tanker med Brevkassen. Jeg beundrer dig for, at du tænker så reflekteret over, hvordan det påvirker dig, at være så bekymret for at blive opsøgt af nogle fra internettet. Og selvom du godt ved, at du nok får bildt dig selv lidt for meget ind, så er det ikke rart at gå med sådan nogle bekymringer selv. Derfor er det godt, du nu søger hjælp.

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at sige det til sin mor. Men jeg tror alligevel, det kan være en god løsning for dig at fortælle hende det hele. Hun vil nemlig kunne berolige dig. Og også sørge for, at du får noget hjælp, så du ikke selvskader. Derfor giver jeg dig nogle ideer til, hvordan du kan gøre det.

Du skriver, at din mor har travlt for tiden. Det er vigtigt, at din mor giver sig god tid til en snak med dig. Derfor kan du fx sige til hende: mor, jeg vil gerne tale med dig om noget, men det skal være når du har tid til det. Hvornår har du tid til, at vi kan snakke sammen? Hvordan tror du det ville være, at sige sådan til hende?

Det er også vigtigt, at din mor ved, at du er bekymret for, om du vil få skæld ud. Og at du er bange for, at hun bliver skuffet over dig.

Prøv at tænke på, hvilke ord der kan beskrive, hvordan du gerne vil have, hun reagerer i stedet for. Det kan fx være ord som, at hun lytter, prøver at forstå, ikke skælder ud. Når du taler med hende, kan du så fx starte med at sige: mor, jeg har svært ved at tale med dig om det her, så det er vigtigt for mig, at du lytter til mig og ikke skælder mig ud.

Dit brev hertil BørneTelefonen viser så fint, hvordan du har det. Og hvad din bekymring handler om. Jeg tænker, at du derfor også kan vælge at din mor brevet eller skrive et nyt brev til hende. Så vil hun forstå, at du har brug for hjælp. Også at du er bange for, hvordan hun reagerer.

Der er rigtig mange børn og unge som kommer til at gøre noget på nettet, som de fortryder. Du er derfor ikke den eneste, der er kommet til at give dit navn og dit telefonnummer til en, du ikke kender. Det vigtigste er bare, at man får det fortalt til en voksen. Så kan den voksne sørge for, at der ikke sker noget.

Du fortæller, at du har taget en onlinetest. Det er sådan med de test, at de sjældent kan give et svar, der passer helt på virkeligheden. Derfor er det slet ikke sikkert, at du er deprimeret. Du kan fortælle det til din mor, når du taler med hende. Så kan I sammen finde ud af, om det er noget, I skal tale med lægen om.

Du og din mor kan også læse mere om selvskade på LMS hjemmeside. http://www.lmsos.dk/. Her vil I også kunne læse om den hjælp, du kan få til at stoppe.

Jeg håber, du får en rigtig god snak med din mor. Hvis du har lyst, kan du skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Måske har du brug for at tale eller skrive om, hvordan det er gået?

De kærligste tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.