Brev
Hvordan kan jeg hjælpe min veninde?
Hej.
Jeg er en pige på 15 år.
Min bedste veninde er begyndt at fortælle mig, omkring nogle ting der sker hjemme hos hende.
Hendes forældre er skilt, og hun har mere eller mindre ingen kontakt med hendes biologiske far. Det vil sige, at hun bor hos sin mor. For omkring en måned siden døde hendes morfar. Efter hendes morfars død, er hendes mor blevet mere og mere ustabil. Hun har enorme humørsvingninger, hvilket ofte går ud over min veninde.
Jeg har ikke hørt om, at hun bliver slået/misbrugt, men hendes mor truer med selvmord, og gørnogle mærkelige ting såsom at låser hende ude osv.. Og har store forventninger til havd hun skal nå i løbet af en dag. En af de ting jeg særligt bider mærke i, er at hendes forældre (mor og papfar) konstant siger, at hun er dum, hjerneskadet og generelt fuldstændig ubrugelig PSV..
Derudover er hun MEGET kontrollerende, og går rigtig meget op i aftaler. dvs. At hvis min veninde ikke er hjemme præcis på det tidspunkt de har aftalt, så truer hun med, at hun vil sælge min venindes hest. Eftersom Min veninde næsten kun har sin hest som hun er sikker på ikke svigter hende, (det gør hendes andre veninder, inklusiv jeg selv selvfølgelig heller ikke.) betyder den ALT for hende, og det ville dermed være helt sikkert at hun ville gå helt i spåner, hvis ikke hun har den.
Udover det med at true med slag af hest, ringer moren også konstant til min veninde, dvs. 10-15 gange Per dag… Det, der fik det hele til at kippe over, var da vi var til en fest forleden dag. Min veninde ville gerne senere hjem, dette var moren ikke tilfreds med, moren truede med at køre sig selv ud på en mark og skære halsen over på sig selv.
Det kom så frem, at hendes mor havde låst hende ud i mens hun truede med at skære halsen over på sig selv nogle dage før det. Her startede min bekymring for alvor! Jeg og en af vores veninder valgte at gå til vores lærer. Her fortalte vi det som jeg har skrevet her..
Vi er så heldige, at have en rigtig dygtig lærer, som er god til, at snakke med os og følge op på tingene. Men jeg ville gerne vide, hvem jeg ellers kan få fat i, for at stoppe dette?
Jeg ved, at der ligger et kæmpe pres på min venindes skuldre, og hun er for nyligt begyndt at få trykken få trykken for brystet? Jeg tror det har noget at gøre med de ting der foregår i hjemmet.
Samtidig bliver hun ved med, at sige hun snakkede over sig? Hvad skal det betyde? Her fornemmer jeg, at det med moren der truer med selvmord, kun er “toppen af isbjerget”
Men kan jeg gøre mere? Udover at jeg selvfølgelig også har snakket med min forældre og lærer om det. Det er også lidt af et pres for mig, da jeg har en viden, som jeg ikke rigtig ved, hvad jeg skal gøre med?
Jeg håber rigtig meget, at jeg får svar på mit spørgsmål..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har fundet på at skrive til os. Du er meget bekymret for din veninde og har søgt hjælp hos din lærer og forældre. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil se, om der er mere du kan gøre for din veninde, for du ser hendes smerte hver dag.
Først vil jeg sige at dit brev virkelig rørte mig, sikken en omsorg du har for din veninde, hvor må det er være skønt for hende og give hende meget trøst. Det som du giver din veninde, bare ved at være dig, er noget helt unikt og meget værdifuldt for hende, specielt i den situation hun er i, med en meget ustabil mor og ustabil hjemmesituation.
Ud fra dit brev kan jeg god fornemme, at din veninde ikke har det nemt derhjemme, og jeg kan også godt fornemme din frygt for, om der måske foregår mere i hjemmet som din veninden ikke har fortalt om. Jeg tænker, at du har gjort det helt rigtige, netop at snakke med de voksne omkring dig, som du stoler på og at få lærerens hjælp.
Lige nu, er det dig og de andre veninder, som er de store støtter i hendes liv, men med så store problemer derhjemme, så har du helt ret i, at der skal noget proffesionel hjælp til, derfor er det så flot at du og de andre veninder har henvendt jer til læreren. Det er jo sådan, at lærere (som er fagfolk) har en særlig skærpet pligt til at gøre noget for at hjælpe et barn/ung, der ikke trives. Det er fx. at underrette kommunen om de bekymringer, som er for din veninde og de psykiske vold og trusler hun udsættes for. Alle andre voksne har også pligt til at underrette kommunen, når de ved at et barn eller ung under 18 år mistrives.
Du spørger helt konkret til, om der er mere du kan gøre. Jeg synes, du/I igen skal tage en snak med læreren og høre hvad der sker, om jeres lærer har gjort noget for at hjælpe din veninde? Hvis ikke det er sket, så er det skolelederen du/I skal gå videre til.  Måske kan I aftale, at hvis der ikke er sket noget inden en bestemt dato, så skal der gøres noget andet. Hvis læreren mangler idéer til, hvordan han/hun skal gribe dette an, så er du velkommen til at give din lærer telefonnummeret til Børns Vilkårs fagtelefon 35555558 eller se her http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/FagTelefonen.aspx
Mon dine forældre har overvejet at snakke med jeres skolelærer eller kontakte kommunen med en bekymring eller underretning for din veninde? Hvis dine forældre er i tvivl eller har brug for rådgivning, er de meget velkommen til at ringe til vores ForældreTelefon 35555557 og snakke omkring din veninde - man behøver ikke at være forældre til den man ringer ind om! Det håber jeg, de har mod på - så de også kan hjælpe din veninde.
Det kan være utrolig svært at leve sammen med en forælder, som er syg - psykisk ustabil. Når man er så psykisk ustabil, som din venindes mor, kan man blive uforudsigelig og reagere på en anden måde end stabile personer gør. Man kan både blive meget vred eller ked af det, men man kan også nemmere misforstå og reagerer voldsomt og helt ude af trit med et realistisk verdensbillede på de ting, der er 'almindelige' dagligdags ting. Om det handler om sorg over morfarens død, det er ikke til at sige? Men det er på ingen måde ok, de måder hun reagerer overfor din veninde. Det din venindes mor udsætter hende for, er alt for hårdt at leve i, og derfor skal der hjælp til din veninde og hendes familie - hurtigst muligt. Det kan der kun komme, hvis nogen gør opmærksom på, at familien har brug for hjælp - hurtigst muligt. I alle kommuner, er der en børne/unge/familie afdeling (det er lidt forskelligt, hvad de kaldes i kommunerne), som arbejder med disse områder og er der for at hjælpe. Det er her de voksne omkring din veninde skal tage ansvar og reagere med at få hjælp til din veninde. Hvis ikke de voksne gør det, er det også muligt, at du ringer til kommunen og snakker med dem om det din veninde udsættes for eller ringe til os på 116111, så kan vi snakke mere sammen om det.
Der findes også steder, hvor pårørende/børn til psykisk syge forældre, kan få hjælp. Måske ville det være rart at tale med andre i samme situation?  Måske kan foreningen SIND hjælpe din veninde med at undersøge, hvad der er af tilbud i nærheden af, hvor hun bor. I kan komme i kontakt med dem via deres hjemmeside på www.sind.dk eller ringe på Tlf.: 70232750 der er åbent mandag - fredag 11-22 og 17-22 om søndagen.
Nogle gange har man behov for at snakke med nogle søde forstående udeforstående voksne, din veninde er også meget velkommen til at ringe til os på 116 111 og tale med en rådgiver.
Du og dine veninder gør så meget godt for jeres veninde - hvor er det bare dejligt, at hun har jer, når tingene er svære hjemme hos hende. Pas godt på hinanden, og bed de voksne om også at tage deres ansvar for at hjælpe hende og hendes familie.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen