Brev
hvordan hjælper jeg min lillebror?? :-(
Hej brevkassen
jeg er storsøster til en lillebror på snart 21 som jeg mangler hjælp til.
vores forældre er skillet og vi er en søskende folk på 6 i alt men min lillebror går kun til mig når der er noget! ( ikke fordi jeg hader min lillebror at han går til mig men har selv har selvmord / cutter inde i livet så står i et problemer –
mit problemer er at han går med selvmords tanker, fordi han føler han ikke er godt nok og familien hader ham, jeg har prøvet at fortæller ham at jeg elsker ham over alt på jorden og han ikke må gøre alvor at det han siger! 🙁 –
han virker totalt nede og virker til at han gerne vil gøre alvor ud af tingen 🙁 –
mit problemer er også at vores mor ikke rigtigt tager hånd omkring ham, det er heltiden mig og det er virkelig ved at bliver hårdt fordi jeg går også ned på det,
håber virkelig i kan hjælper mig?
hilsen en meget uroligt storesøster
Pige, 22 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære storesøster på 22 år,
Tak for dit brev. Din lillebror er heldig, at han har en søster som dig. Også selvom du måske ikke synes, du har kunnet hjælpe ham så meget, fordi du selv har kæmpet med nogle store og svære ting. Der er ingen tvivl om, at din lillebror ved, hvor meget du holder af ham. Og det er tydeligt, han stoler på dig, når han betror sig til dig.
Du skriver, at jeres mor ikke rigtig tager hånd om din lillebror. Er det mon forbi, hun ikke ved, hvor alvorligt, det faktisk er? For så kunne du måske hjælpe din lillebror med at forklare alvoren til hende? Det kan også være, at din mor selv går med en masse svære ting. Og at hun derfor slet ikke er i stand til at tage hånd om det?
Hvis det er sådan, vil det være en rigtig god idé at starte med at høre din lillebror, om du må gå med ham til lægen. Det kan måske virke lidt voldsomt på din lillebror, og måske vil han slet ikke høre tale om det til at starte med. Men lægen kan faktisk hjælpe med at finde ud af, hvordan han kan få det godt – også selvom det hele virker helt sort. Din lillebror er ikke alene om at have det, som han har det lige nu. Nogle mennesker oplever meget svære perioder. Og når man går med tanker om selvmord, skal man have hjælp til at finde ud af, hvorfor man har det sådan. Og hjælp til at komme ud af de tanker og den situation, man står i.
Det kan være, at din lillebror har brug for at tale med en psykolog. Det kan også være, at han har brug for en mentor – en voksen, som han kan mødes med og tale med. Og som kan hjælpe ham med forskellige dagligdags ting, indtil han får det bedre. Der er forskellige muligheder for at få hjælp. Og lægen kan hjælpe din lillebror med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp og støtte til ham.
Når du selv har haft selvmordstanker og cutting inde på livet, har du måske også snakket med din læge? Hvis det har hjulpet dig, kan du måske fortælle om din gode oplevelse til din lillebror. Hvis du har talt med din læge, men ikke synes, det hjalp, kan det være, at du kan hjælpe din lillebror med at tale med lægen og fortælle om, at du selv har oplevet lidt af det samme, og om hvad der virkede/ikke virkede for dig?
Jeg håber, at du har mod på og energi til at tale med din lillebror om at gå til lægen. Og jeg håber, at han vil lytte til dig. Fortæl ham at du gerne vil hjælpe, fordi ønsker ham det bedste. Du kan også vise ham dit brev og mit svar – her er det nemlig tydeligt, at du holder meget af ham.
Hvis det ikke ”virker”, er du eller din lillebror meget velkommen til at ringe eller skrive på Chatten.
Mange hilsner til en kærlig og omsorgsfuld storesøster
fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.