Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Hvordan fortæller jeg det?

Hej.

Jeg er en pige på 13 år. Jeg har et problem, men ved ikke helt, hvad jeg skal gøre.

År 2014 var et direkte lorte år for mig, jeg havde det forfærdeligt. Jeg følte mig så ensom og deprimeret, og det blev værre og værre. Jeg begyndte at skære i mig selv, have selvmordtanker og sulte mig selv.

Men mit enlige problem er, at jeg er begyndt at få det sådan igen. Min trang til at skære i mig selv, er kommet tilbage og jeg føler mig deprimeret igen.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, jeg vil så gerne fortælle min mor om det. Men jeg ved ikke hvordan? Skal jeg skrive et brev, en SMS eller snakke med hende? –

Jeg er skrækslagen, for at fortælle hende det. Men jeg vil gerne have hjælp, da jeg er bange for, at det bliver ligeså slemt som sidste år.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, vær sød at hjælpe mig.

Hilsen den skrækslagen pige.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Tusind tak for dit utroligt fine, meget ærlige og modige brev. Sikke en fortælling du har. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig lige nu, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig hen mod den hjælp, som er den bedste for dig lige nu.

Det er helt forståeligt med din historie, at det gør dig bange og utryg at skulle fortælle din mor om, hvordan du har det. Du skriver, at du er begyndt at få det svært igen, og jeg tolker det sådan, at du stadig er der, hvor du forsøger, så godt du kan at stå i mod den trang til at skære i dig selv. Mon det er rigtigt forstået?

Jeg synes, det er så flot, at du kan bede om hjælp på den her måde. Det fortæller mig, at du er rigtig stærk og rigtig god til at passe på dig selv. Lige nu fylder de svære tanker meget i dig, og derfor er det vigtigt at få talt med nogen om, hvordan du har det. Og det er du også helt klar over. Hvor er det bare sejt.

Du spørger, hvordan du mon kan tale med din mor om, hvordan du har det. Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé at skrive et brev, som du så fint selv også foreslår. Det ved jeg, at mange andre unge har god erfaring med. Måske kunne det være en idé for dig at give hende brevet, så hun kan læse det selv, mens du går en tur, hvis det er svært for dig at være der imens.

Så kan I sammen tale om det, når din mor har læst det igennem. Du kan finde hjælp til at komme i gang med brevet her: 

Du skriver ikke noget om, hvordan du fik hjælp sidste år, som var et svært år for dig. Måske var det din mor, som hjalp dig frem til hjælpen der? Det kan være, at du har brug for noget støtte, når du skal tale med din mor om, hvordan du har det nu. Det kan være, du har en god veninde, som kunne være den støtte for dig? Det kan også være, at der er en lærer på din skole, som du er tryg ved, og som kunne være god at tale med. Så kan din veninde eller din lærer støtte dig, når du skal tale med din mor. Hvad tænker du mon om det?

Det er flot, at du er så bevidst om, at det er nu, du skal have hjælp inden det bliver lige så slemt som sidste år. Selvskade er for mange en måde at håndtere de svære følelser på, og derfor har du brug for hjælp til at håndtere de svære følelser på en anden måde.

Jeg vil gerne fortælle dig lidt om LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Måske kender du allerede til dem? Du kan i hvert fald læse lidt mere om dem her: http://www.lmsnyt.dk/. De har også en telefonrådgivning, hvor du kan henvende dig evt med hjælp fra din mor. Telefonrådgivningen er anonym og er åben mandag-torsdag fra kl 16.00 - 20.00 på tlf: 70 10 18 18. Dog ikke på helligdage. Der findes også både en chat- og en mailrådgivning. Dem kan du også finde her: http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/raadgivning/telefonraadgivning/. Du finder dem øverst til højre på siden.

De tilbyder desuden forskellige muligheder for hjælp både for dig og din familie.

Jeg håber, at du føler dig lidt mere tryg ved at skulle række ud efter hjælpen nu. Du er i hvert fald allerede godt på vej. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tlf: 116 111. Det er gratis og anonymt, og den er åben alle dage fra kl 11.00 - 23.00

De kærligste kram og tanker fra BørneTelefonen 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat