Brev
Hvor/hvad vil jeg (hen) nu?
Hej brevkasse…
Først vil jeg sige hvis der er stave fejl er det fordi jeg er ordblind.
Men mit problem er…
Jeg er alene hjemme med 2 mindre søskende hele tiden og ved ikke hvordan jeg skal kunne forklare min mor det. Jeg ville have boet hos min far men han døde for 5 år siden… Og ikke nok med det har jeg rigtig mange problemer jeg prøver og finde ud af med mig selv. Vi flyttede til en ny by i sommers og har lidt problemer med og falde til… Vi er flyttede rigtig meget rundt i byen først Bode vi hos min gamle pap far, vi flyttede så pga de slog op… Flyttede så ud i et hus der er rigtig meget fugt i. Så skal flyt igen ind i byen! Hvilke ligger et pras på mig oven i! Og når jeg skal passe 2 søskende hele tiden kan jeg ikke være sammen med de venner jeg har og mister dem så fordi jeg for lidt sammen med det… Og er sådan en person der holder mig inde hvilke også er et problem når jeg ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv! Har fået en virklig dejlig kæreste som forstår mig men kan ikke fortælle ham noget ved godt det jeg burte føler bar ejeg ligger et pras på ham så og det vil jeg ikke. Og nu har virklig ikke lyst til og være hjemme og har også flere gange pakket mit tøj og det klar til og gå. Hvorhen ved jeg ikke. Og for et per år siden prøvede jeg og tage mit liv fordi det blev for meget men jeg belv så standset af en af mine venner (hvilke jeg er taknemlig for). Har også cuttet meget pga jeg er træt af og være i den tilstand jeg er i. Og er mest bange for de kommer tilbage.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det godt, at du skriver til os. Her på brevkassen er vi ligeglade med stavefejl. Du beskriver din situation tydeligt, så jeg kan forstå den!
Jeg kan se, at du har haft det dårligt i længere tid. Det er godt, at du mærker, at du må gøre noget nu.
Du skriver, at du har mange problemer, som du prøver at finde ud af med dig selv. Men det er svært at hjælpe sig selv, når man er helt alene. Du virker til at have en form for styrke, der gør, at du bliver ved og ved og ved. Men det er klart, at du er ved at være træt, det tror jeg, at alle kan forstå.
Du skriver, at din far døde for 5 år siden. Det er hårdt. Jeg kan se, at du siden har boet flere forskellige steder. Du har oplevet en del flytninger, og har måske ikke haft en følelse af at have et fast sted, hvor du har kunne finde ro og tryghed.
Der er intet at sige til, at du har en oplevelse af, at det er svært at falde til, når man næsten bor i en flyttekasse. Forhåbentlig kan I blive det nye sted, I er kommet hen.
Jeg kan se, at du er meget alene sammen med dine søskende. Det gør, at du ikke kan være sammen med dine venner, som du har behov for. Jeg tænker, at du gerne vil kunne fortælle din mor, at du har behov for mere frihed. Jeg tænker også, at du har for stort ansvar for dine søskende, for du skriver jo, at du altid er alene hjemme med dem.
Jeg fornemmer også, at du ved ikke hvordan du skal få det sagt.
Har du tænkt på, om det er fordi, det er svært for dig at sige til din mor ansigt til ansigt? Eller er du nervøs for, hvordan hun vil reagere? Måske ved du af erfaring, at din mor ikke har tid og kræfter til at høre på dig, fordi hun arbejder hele tiden – eller gør andre ting? Måske har du ikke en mor, som du taler godt med om svære ting? Der kan jo være mange grunde til, at det føles umuligt for dig at tale med din mor.
Som jeg ser det, har både du og dine søskende brug for hjælp. Jeg tænker også, at din mor har brug for hjælp. Der er forskellige muligheder, du kan prøve:
• Du kan google ’anonym rådgivning for unge’ og din kommunes navn. Så får du nummeret på en rådgivning, der hjælper unge i din situation. Jeg ved fra andre unge, at de kan være rigtigt gode at tale med. For de kan komme med ideer og forslag til støtte, når du fortæller om dig selv og din familie. Du skriver til mig, at du har skadet dig selv og forsøgt selvmord på et tidspunkt. Det skal du fortælle om, og Kommunen kan og skal fortælle dig om de muligheder, de har for at hjælpe.
• Du kan også tale med en voksen (en bisidder) herfra.  En bisidder vil kunne hjælpe dig på forskellig måde i kontakten til kommunen. Men jeg ved jo slet ikke, om du er parat til det. Eller om du vil føle dig bedre hjulpet af andre muligheder. Du kan læse mere her: Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår
• Din mor har mulighed for at ringe til ForældreTelefonen og tale med os om mulighederne for støtte til familien. Måske har hun lyst til det? Hun kan ringe til os på tlf. 35 55 55 57.
• Måske kunne du starte med at overveje at skrive et brev til din mor? I brevet kunne du skrive dine tanker, følelser og andet ned. Du kunne fortælle om, hvad du godt kunne tænke dig ændrede sig, så du kan begynde at se dine venner mere. Nogen gange kan det være lettere at få udtrykt sig på skrift. Måske kender du også en anden voksen, du kunne vise brevet. F.eks en mormor eller anden person, du taler godt med. Har du en lærer, som du har tillid til? Jeg ved fra andre unge, at en lærer i skolen kan vise sig at være en stor støtte, når du skal have fat i mere hjælp.
• Du skriver, at du har en dejlig kæreste som du er rigtig glad for. Men du tænker meget over ikke at lægge et pres på ham med dine tanker og følelser. Et godt råd kan nogen gange være, at forsøge at vende sin tankegang. Tænk hvis det var dine kæreste, der stod i din situation. Hvad ville du så helst have, at han gjorde? Skulle han holde det for sig selv eller dele det med dig? Og ville du ikke hjælpe ham? Måske vil den måde at tænke på give dig styrke til at turde bede om hjælp. Selvom det kan være svært. Jeg tænker at din kæreste vil dig det bedste, og gerne vil have at du er glad.
Jeg håber at du kan bruge  nogle af disse forslag til noget. Ellers er du altid velkommen  til at kontakte os igen. Vi vil meget gerne forsøge at hjælpe dig. Og så må vi tale om andre ting, du kan prøve. For jeg tænker, at det er vigtigt at du, dine søskende og din mor får noget hjælp. Så du kan få lidt tid til dig selv og dit liv. Det er vigtigt, at du også har kræfter til andet end at passe dine søskende, som du altid er alene med.
Kærlig hilsen Børnetelefonen