Brev
Hvis jeg kunne, ville jeg ikke være her idag.
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg er ligenu i et forløb mod min meget svære OCD og angst.
Jeg har før været over på er spiseforstyrrelsesafdeling, men blev henvist videre til OCD ambulatorium.
Men jeg har det virkelig svært ligenu, min mor går hjemme med mig, fordi jeg SKAL være under opsyn af en voksen. Jeg har virkelig mange selvmordstanker, og har haft det siden jeg var 7 år!
Min familie er sød, der er ikke noget der. Men der er bange mange der er gået bort fornyeligt. Nogle i min familie jeg har haft et stærkt bånd til.
Jeg tror det gik rigtig op for mig at jeg levede i en virkelig verden for 4 år siden, da min mor fik kraft.. Jeg så hende aldrig, så jeg tænkte at det var min skyld at hun var blevet syg, og ville selvfølgelig ikke fortage flere sorger på andres vejne – så jeg begyndte at vaske hænder, meget og grundigt. Jeg fik og en masse tvangstanker, og levede enlig bare i mit hovede heletiden.Jeg gik endelig bare for migselv, da jeg har det svært socialt. Der var ingen der vidste noget.
Jeg skiftede skole fordi jeg blev mobbet, også kom jeg over på en anden skole – selvfølgelig. Den anden skole tog hårdt på mig, da de fx. kunne finde på at kalde mig intet værd, uduelig, dum ovs..
Da jeg kom hen på min nye skole var de andre søde – til at starte med. Mine tvangstanker og tvanghandlinger forvandt lidt, men var det stadig. Den nye skole vendte sig til at være er helvede, da jeg fik en ven – for første gang.
Jeg ville virkelig gerne have en ven, så jeg knyttede mig op til min ven. Min ven blev mere og mere irreteret på mig, og begyndte at bagtale mig. Hvilket jeg ikke syntes var sjovt.
Jeg tror altid jeg har været lidt deprimeret hele mit liv, men her var det voldsomt. Hver aften hvor alle i huset sov, vågnede jeg og vaskede hænder til de blødede, og en tanke strejfede mig hele tiden om natten – om det nu var den nat, hvor de andre fandt mig død. Min “ven” begyndte at sende beskeder til mig, om at hun ville dræbe sig selv, hvis jeg ikke ville være sammen med hende.
Jeg knækkede helt sammen i efteråret 2016, da jeg begyndte at se ting der ikke var der, og høre stemmer, jeg havde hørt stemmer før, men det var oppe mit hovede, de stemme jeg begyndte at høre var udefra. Mine forældre fandt ud af det en aften hvor jeg sad i min seng, med dynen over hovede, og tudbrølede. Jeg ville ikke røre dem fra den dag af. Jeg ville ikke smitte dem. Jeg følte alt var min skyld – og det var det også ifølge min “ven”. Hun skrev dag og nat beskeder om at jeg var så dum, alt var min skyld og hun ville begå selvmord om lidt.
Jeg fik også flashbacks fra dengang min mor var syg.
Men nu sidder jeg her og venter på at skulle indlægges, selvom det nok ikke sker.
Jeg føler ikke at de lytter til mig derovre, og de vil kun snakke om min OCD. De diagnoseret min OCD som en meget svær OCD.
Og nu sidder jeg her med og tænker over døden hver dag.
Jeg har også tænkt meget over at cutte kunne være en løsning. Men jeg ved ikke hvordan man gør.
Og jeg går ikke i skole lige pt. De vil sørge for noget hjemmeundervisning af min gamle skole.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller sige, jeg ved heller ikke hvorfor jeg skriver dette brev.
Jeg har bare brug for et fornuftigt svar der omhandler alt hvad jeg har skrevet.
Hilsen anonym.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev, som meget tydeligt beskriver, alle de svære bump der, indtil nu, har været på din vej. Det lyder som om, at du i mange år, har forsøgt at få det bedre.
Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du har skrevet til BørneTelefonen. Måske er det fordi, du gerne vil lidt i kontakt med omverden, og du gerne vil høre mine tanker om dit liv?
I mit svar vil jeg prøve at dele mine tanker med dig. Jeg kan godt forstå, at du har mange overvejelser over dit liv og det du har været igennem. Jeg kan læse, at du er en pige, der har været igennem meget, både mors sygdom, dødsfald i familien, mobning og vennesvigt. Der har været ting i dit liv og i dit sind, der har ført til behandling for spiseforstyrrelse og nu, er din diagnose svær OCD. Med alle de svære ting i bagagen, kan jeg godt forstå, at du gerne vil vide, hvad du skal gøre.
Hvis du havde en tryllestav, ville du måske ønske, at du levede et helt "almindeligt" liv for en 12 års pige uden angst, OCD og selvmordstanker. Men tryllestave findes kun i eventyrene. Når man er i den virkelige verden, er det bedste, der kan ske, at man får hjælp og støtte til det, der er svært.
Det får du heldigvis. Desværre er du nødt til at være lidt tålmodig, for behandlingen kræver tid. Det kan være forfærdelig svært at være tålmodig, når man føler sig trist og har triste tanker. Men dit håb om at få det bedre, er med til at hjælpe behandlingen på vej. Det skal du prøve at holde fast i.
Det lyder som om, at du ikke er helt tilfreds med dine behandlere. Du synes ikke, de lytter, og de spørger kun til din OCD. Jeg tænker på, hvad du gerne ville have, de spørger dig om? Måske kunne du skrive ned, hvad du kunne tænke dig, at I snakkede om. Det kan være, du kan få hjælp af din mor til at finde ud af, hvad du savner.
På den måde, har du måske en mulighed for at blive mere tilfreds, hvis du fortæller dem om dine ønsker. Min erfaring er, at behandlere meget gerne vil tale om det, der har betydning for den enkelte. Men nogle gange, skal de have lidt hjælp til, at finde ud af, hvad det er.
Jeg tænker også, at det kunne være godt for dig, hvis du fik den hjemmeundervisning, som din skole har lovet. Måske skulle dine forældre rykke skolen, hvis den ikke er kommet i gang endnu? Du har nemlig ret til at få noget undervisning. Jeg ved fra andre børn, der er syge, at undervisningen kan hjælpe til, at man føler sig mindre isoleret. Skolearbejdet kan også hjælpe med, at få nogle af de svære tanker lidt i baggrunden, fordi man skal koncentrere sig om noget fagligt.
Nogle steder i landet, er det muligt at komme i nogle grupper med andre, der har det som du. Måske kan behandlerne hjælpe dig og dine forældre med at undersøge, om det kunne være en god idé, at du også møder andre børn og unge, der har nogle af de samme udfordringer og tanker som dig? I den forbindelse, kunne det måske også være muligt for din familie, at tale med andre familier i samme situation.
Jeg ved fra andre børn og unge, at når man møder andre, der genkender det man synes er svært, så kan det give én følelsen af, at man ikke er alene. Måske møder man andre, der er blevet hjulpet, så man på den måde, får fornemmelsen af, at det nok skal blive bedre.
Du skal vide, at dit brev har berørt mig. Jeg sender dig alle mulige gode ønsker om, at du snart får det bedre. Og husk på, at håbet for dig ligger i behandlingen.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen