Brev
Hvem er min far?
Hej bb
Jeg er en pige på 11 år og kommer fra et andet land.
jeg er ret forvirret, her forleden kiggede jeg i en bog der hedder : Min egen bog, (der står alt info om mig)
Og Der står at min far hedder H… Men altså min “far” hedder E. Så jeg gik over til min “far” og spurgte hvorfor der stod at min far hed H, og så sagde han at det bare var hans gamle navn.
Men dagen efter spurgte jeg så min mor hvorfor der stod det, og hun sagde at jeg ikke skulle pille i sådan noget og så sagde jeg at det var jo MIN bog! Men så gad hun ikke at svare mig…
Jeg er virklig bange for om min far virklig er min rigtige far! (Vær sød ikke at vise navnene når dette kommer op)
Kh J
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Tak for dit brev. Jeg forstår godt din usikkerhed over, om det er din rigtige far. Og det er selvfølgelig ikke i orden, at du ikke skal vide sandheden om din far. Det har alle børn brug for.
Jeg kender jo slet ikke dine forældre, men jeg ved fra andre forældre, at det kan være rigtig svært at finde den alder, hvor ens barn er gammelt nok til at vide, de ikke er vokset op med deres rigtige far eller mor. Måske er det sådan hjemme hos jer …
Jeg tænker, det er vigtigt, at du igen fortæller dine forældre, at du er blevet utryg ved, om det er din rigtige far, og at du har brug for at snakke om det, du så i bogen.
Det kan jo godt være, at din far har ret i det, han sagde. Men det er alt sammen kun noget, dine forældre kender svaret på, og det er deres pligt at berolige dig.
Jeg ved godt, at det er svært at tage hul på sådan en snak. Jeg tænker, at du skal vælge en dag, hvor der er ro i huset, og stemningen er god. Det kan måske være en hjælp for dig at bruge dit brev til os, så I har det at snakke ud fra. Er det for svært for dig at tage snakken alene, er der måske en anden i familien, du kan tage med - eller en af dine lærere på skolen?
Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111, som er et anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Jeg håber, du finder det mod, der skal til for at få snakket med dine forældre. Du har allerede taget det første skridt ved at skrive til os – sejt.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen