Hvad sker der når man skal udredes for autisme

Hej

jeg er en pige som skal udredes for autisme her i sommerferien og jeg tænker bare virkelig meget på hvordan at sådan en udredning er.

Skal man tage mange tests, bare snakke om hvordan man har det eller noget helt andet?

Og hvad sker der bagefter?

Jeg skal måske skifte skole så jeg tænker meget på om jeg så skal skifte skole efter sommerferien????

Jeg ville bare hører om i måske ved det

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Jeg kan godt forstå, du gerne vil vide mere om, hvad der skal ske, når du skal udredes.

Jeg vil prøve at skrive lidt om, hvordan det foregår, når man taler med en psykolog og en psykiater og prøve at hjælpe dig bedst muligt.

Jeg kan desværre ikke give dig en fuldkommen beskrivelse af, hvordan man bliver udredt for autisme. Det jeg kan gøre er at skrive lidt om, hvordan du kan prøve at vænne dig til tanken om, det der skal ske.

Der er mange børn, der har prøvet at blive udredt, og du er slet ikke alene om at skulle det. Dem der skal hjælpe med at finde ud af, om det er autisme, de har helt sikkert prøvet det mange gange før, og de er vant til at tale med børn. Sådan en udredning skal ske fordi, at dem der arbejder med at udrede og dine forældre gerne vil hjælpe dig på den allerbedste måde.

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver nervøs over at skulle noget, som du aldrig har prøvet før, og hvad mon den udredning så kommer til at vise? Vi ved det ikke, og det er meget naturligt, at man tænker en del over det, som det lyder til, at du gør. For at du ikke at skal gå og være meget nervøs over det, så er det jo vigtigt at du ved noget mere om, hvad der skal sek. Det er virkelig sejt, at du skriver hertil for at spørge om hjælp - og jeg tænker, at det kun kan hjælpe, hvis du siger til endnu flere omkring dig, at du tænker en del over det her.

At tale med en psykiater, som ofte vil være den, man skal tale med, når man skal udredes er ligesom at tale med andre voksne. De ved godt, at du ikke synes, det er rigtig rart, og de vil gøre deres bedste for, at det ikke bliver ubehageligt for dig. Når man kommer hen på afdelingen, som måske er på et hospital, så er børne- og ungeafdelingen indrettet til børn og unge, så de skal føle sig velkommen.

Det er rigtigt, at man bruger tests, når man udreder. En test kan være, at du svarer nogle spørgsmål. Det er ligesom en samtale, hvor der bare er nogle bestemte spørgsmål, du skal svare på så godt du kan.. Det er helt normalt, at man ikke kan lide tests - ligesom det ikke altid er rart i skolen. Det kan være, at du bliver lidt nervøs, men ham eller hende, der stiller spørgsmålene ved godt, at børn kan blive nervøse, og de skal nok hjælpe dig igennem det. Det er vigtigt, at du siger til dem, der er med til udredningen, hvordan du har det. Hvis du er nervøs, så prøv at sig det til dem, hvis du har lyst til det.

En test laver  man for at finde ud af, hvordan man allerbedst kan hjælpe dig. Derfor er det godt, hvis du kan svare så ærligt som muligt på spørgsmålene. I skolen kan man svare forkert på en test, men det kan man ikke på en test, man laver hos en psykiater. De vil gerne lære mere om, hvordan du tænker - og du skal ikke tænke på, om du gør det rigtigt. Du skal egentlig være dig selv, så meget som du kan.

Der er ikke kun tests i sådan en udredning, der er også samtaler, hvor en mand eller en dame prøver at lære dig bedre at kende og prøver at snakke med dig om, hvad der kan være svært i dit liv nogle gange. Ligesom de også taler med din mor og far om, hvad det er, der kan være svært. Det er altsammen for at prøve at hjælpe dig.

Du skriver også, at du tænker på, hvad der skal ske efter udredningen. Det kan jeg godt forstå. Det kan være, at du får en diagnose, eller det kan være, at du ikke får en diagnose, men måske at du skal have en form for hjælp. Du skriver også, at det kan være, du skal på specialskole. Det er en stor ændring, hvis man skal skifte skole, så jeg forstår godt, at det fylder meget for dig.

Jeg tænker på, at du og alle os andre også - kun kan rumme en ting ad gangen. Hvis du kan, så prøv at tænke på, at det første der skal ske er udredningen. Vi ved ikke, hvad der sker efter den, så det vil være synd, hvis du går og tænker rigtig meget på det, for vi kan ikke gøre noget ved det ligenu. Det er svært at skubbe bekymringer væk, og man kan ikke altid gøre det.

Noget der hjælper, når man har bekymringer er at sige dem højt. Ens mor, far, venner, søskende og andre voksne, de kender godt det, at man er bekymret. Når vi siger højt, at vi er nervøs for noget, så begynder det at blive lidt mindre. Det er ligesom at man deler sin bekymring ud, og så er der nogen, der hjælper én med at komme med gode råd. Måske du vil prøve at tale lidt mere om, hvad du tænker på med nogen, du føler dig tryg ved?

Det er rigtig sejt, at du har skrevet til os, og jeg tror, du vil være god til at fortælle andre om, hvad du går og tænker over. Det kan også være en at vise det her brev til din mor, far eller en anden, du kan kan lide, og så kan I snakke lidt om det?

Jeg håber, de her ting hjælper en smule på dine tanker om, hvordan det skal gå med udredningen.

Jeg ønsker for dig, at det går godt, og at du hurtigt kan se, at det altsammen handler om, at du skal have det så godt som muligt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.