Brev
Hvad skal jeg gøre? Sexsygdom
Kære børnetelefonen.
Jeg er en pige som har haft sex med mange – men jeg fortryder intet, da jeg ser sex som verdens mest naturlige ting.
Jeg havde en kæreste tilbage i efteråret, og han blev tjekket for sexsygdomme, uden noget dårligt resultat. Siden der, har jeg været sammen med fire drenge.
Den første jeg var sammen med ringede og sagde, at han havde fået klamydia, men jeg fortalte at jeg ikke kunne have smittet ham, da min eks ikke havde noget.
Efter en længere samtale kom vi frem til, at han var blevet smittet af en han havde været sammen med efter mig, da de andre også var blevet tjekket.
Jeg er stadig vildt nervøs, og er rigtig bange for at jeg er smittet, og evt. har smittet de andre fyre.
Jeg tør ikke at gå til min mor med det, men har gået med de her tanker i rigtig mange måneder, og har brug for dit syn på det.
Hvad synes du at jeg skal gøre?
Kærlig hilsen mig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Jeg kan godt forstå, du tænker på, om du måske kan være blevet smittet. Det er svært at lægge sådan en tanke fra sig, når først man har fået den ind i hovedet.
Det første, jeg tænker på, når jeg læser dit brev, er, at det er godt du tager ansvar for din krop og søger hjælp. Det er også rigtig godt at din ven ringer til dig, og I kan snakke om det. Der er, som du sikkert ved, meget svage symptomer, når man er blevet smittet med klamydia, så det er rigtig svært at sige, om du er smittet, uden at du snakker med en læge.
Mit råd til dig er klart at gå til lægen. Så du kan få vished om du er smittet med klamydia. Klamydia behandles med antibiotika.  Lægen kan teste for klamydia ved at teste sekret og/eller  urin og du får svar på resultatet 3-7 dage efter. Der findes også hjemmetest, der kan købes på apoteket og viser den at man er smittet, så skal man til lægen for at blive behandlet mod klamydia.
Måden man undgår smitte, og passer på sig selv i forhold til klamydia og andre kønssygdomme, er ved at bruge kondom. Jo flere forskellige man har sex med, jo større er risikoen for at få kønssygdomme. Det betyder ikke, at man skal lade være med at have sex, men bare at man skal være god til at huske kondom.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111, hvor vi også sidder klar til at hjælpe.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen