Hvad skal jeg gøre? Sexsygdom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Jeg kan godt forstå, du tænker på, om du måske kan være blevet smittet. Det er svært at lægge sådan en tanke fra sig, når først man har fået den ind i hovedet.

Det første, jeg tænker på, når jeg læser dit brev, er, at det er godt du tager ansvar for din krop og søger hjælp. Det er også rigtig godt at din ven ringer til dig, og I kan snakke om det. Der er, som du sikkert ved, meget svage symptomer, når man er blevet smittet med klamydia, så det er rigtig svært at sige, om du er smittet, uden at du snakker med en læge.

Mit råd til dig er klart at gå til lægen. Så du kan få vished om du er smittet med klamydia. Klamydia behandles med antibiotika.  Lægen kan teste for klamydia ved at teste sekret og/eller  urin og du får svar på resultatet 3-7 dage efter. Der findes også hjemmetest, der kan købes på apoteket og viser den at man er smittet, så skal man til lægen for at blive behandlet mod klamydia.

Måden man undgår smitte, og passer på sig selv i forhold til klamydia og andre kønssygdomme, er ved at bruge kondom. Jo flere forskellige man har sex med, jo større er risikoen for at få kønssygdomme. Det betyder ikke, at man skal lade være med at have sex, men bare at man skal være god til at huske kondom.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111, hvor vi også sidder klar til at hjælpe.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?