Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej.. Jeg er en pige på 15 år.
Jeg skriver det her brev, fordi at jeg har gået med det her længe, og jeg kan simpelthen ikke klare det mere.
Da jeg var 6 år blev mine forældre skilt. Skilsmissen endte meget dårligt, og min far har hadet min mor lige siden. Det har altid været meget svært for mig.
Her for et år siden, valgte min lillesøster at bo hos min mor fast. Før i tiden boede vi nemlig en uge hos hver. Min far flippede helt ud, og mente at min mor havde manipuleret min søster til at flytte ud til hende.
Han er så indebrændt og vred, og det går ud over mig. Han har presset mig til at flytte ud hos ham, og det har jeg så gjort.
Jeg savner min mor så meget, men hun er sur over at jeg er flyttet ud til min far. Næsten hele mit liv har jeg været indblandet i deres skænderier, og jeg tror ikke de er klar over hvor meget det påvirker mig.
Jeg har haft selvmords-tanker, og jeg kan ikke snakke med nogen om det her. Min far har sparket mig, og hans adfærd er nogle gange meget truende. Men samtidig er han den bedste far i verden, og han er der altid for mig.
Min mor tænker aldrig på hvad der er godt for mig, og hun virker helt ligeglad med mig nogle gange. Jeg græder tit for mig selv, men der er ingen der ved det.
Jeg er meget bange for at det her vil påvirke mig resten af mit liv, hvis jeg ikke får hjælp.
Jeg har skrevet brevet så kort som jeg overhovedet kan, for historien er meget længere, og mere indviklet.
Jeg håber virkelig at mit brev gav mening, og at jeg får et svar.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det er meget svært at være i klemme mellem sine forældre, sådan som du har været, siden du var 6 år, og jeg kan godt forstå, at det påvirker dig så meget, at du har haft selvmordstanker. Heldigvis har du nu i stedet for valgt at fortælle om din situation og bede om hjælp. Det er godt, og det er den helt rigtige måde at komme videre på.
Du lever under et følelsesmæssigt pres med en truende og indeklemt far og med savnet af din mor, som er vred på dig, og som du tænker er ligeglad med dig. Det er et pres, der er svært at blive ved med at holde til, og det er en fornemmelse du også selv er opmærksom på.
Jeg kan fortælle dig, at alle børn har ret til at være trygge i deres familie. Derfor har du også ret til at få noget hjælp.
Det er Socialforvaltningen i din kommune, der skal hjælpe dig. Kontorerne hedder lidt forskelligt i kommunerne - måske hedder det familieafdelingen eller ungerådgivningen i din kommune. Det kan du se på deres hjemmeside. En mulighed er også, at du ringer til kommunens hovednummer og beder om at tale med en sagsbehandler eller kommunens rådgivning for unge.
Hvis du kender en person, du kan betro dig til - f.eks. en god lærer, et familiemedlem eller en venindes forældre - kan det være en god støtte for dig. Så kan I sammen snakke om, hvad der videre skal ske.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 - sms, telefone eller Chatten. Her har du mulighed for at fortælle lidt mere om din situation, og du og rådgiveren kan drøfte, hvilke tanker og overvejelser, du har om, hvad der skal ske.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen, der kan støtte og hjælpe dig, hvis der skal være møder med kommunen eller i Statsforvaltningen, og som kan fortælle dig om dine rettigheder. Det kan både handle om møder i kommunen, om det der sker derhjemme og i Statsforvaltningen er der mulighed for, at dine forældre kan indkaldes til et møde, hvor de taler sammen om at samarbejdet bliver bedre mellem dem og også om fx hvem du helst vil bo hos. Til mødet er dine forældre og en fra Statsforvaltningen.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen