Brev
Hvad skal jeg gøre!?
Hej
Tror jeg har angst, jeg har sagt det til min mor men hun sig jeg ikk har det. Jeg ved der er et eller andet galt med mig, i en lille periode begyndte jeg at slå mig selv over fingrene, og i hovedet.
Jeg er også begyndt at gemme mig, dvs ikk i gemmeleg men til hverdag, sådan bag døre, i skabe og sådan noget, jeg ved ikk hvorfor jeg gør det det er som om min krop bare gør det.
Samtidig har jeg en slags hjemve, ikke sådan med at man savner dem der hjemme, men min hjerne siger at der kommer folk og angriber mig, sådan har jeg det også vis jeg sider i et tog og jeg sider inders er jeg bange for den der sider ved siden af mig bliver til en alien og vil dræbe mig.
Jeg er begyndt at tænke meget på hvordan min familie og venner vil reager vis nu jeg var død eller forsvundet.
Når jeg skal tisse om natten løber jeg der ud, for ellers er jeg bange for at jeg bliver fanget. Jeg er så pisse ind ad vendte at det halve kunne være nok.
Håber i kan hjælpe kh mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det er rigtig godt, at du har skrevet til BørneTelefonen. Du har skrevet, at du ved, der er noget galt. At du har skrevet dit brev og snakket med din mor om dine følelser, viser, at du er en modig og stærk pige. Du er god til at mærke efter og bede om hjælp, og det er en stor styrke!
Du skriver, at du er begyndt at gemme dig, når du bliver bange. Tit når man bliver bange, har man lyst til at gemme sig – at komme væk fra det hele. Ligesom når man trækker dynen over hovedet, fordi man har lyst til at lave en tryg hule. Men det kan være svært, når angst-følelsen rammer. Så kan man føle, at man falder ned i et sort hul, som kan være meget svær at komme op af igen. Er det sådan du har det?
Du skriver også, at du kan få en følelse af hjemve, selvom du ikke savner at være hjemme. Er det sådan, at du får en knude i maven ligesom, når man har hjemve?
Jeg tænker, at en følelse af hjemve faktisk er en følelse af at være utryg. At være hjemme betyder at have et sted, man føler, der er rart at være – en tryg hule! Hvis man ofte bliver ramt af angst-følelser, føler man sig ikke hjemme og tryg. Så er det måske derfor, man kan få en følelse af hjemve. Lyder det rigtigt?
Du har allerede prøvet at sige det til din mor. Det er sejt! Desværre tror jeg ikke, at hun har forstået, hvordan du har det. De fleste forældre ønsker, at deres børn har det godt. Måske har hun svært ved at forstå dig, fordi hun aldrig har haft det på samme måde? Derfor tror jeg, det kunne være en god ide, at prøve at sige det igen.
Jeg synes, du beskriver dine følelser rigtig godt i det brev, du har skrevet. Hvis det føles rigtigt, kan du prøve at læse brevet højt for din mor. Du kan også læse mit svar højt, hvis du tror det kan hjælpe dig. Hvad tænker du om det?
Her på BørneTelefonen, er der mange børn, der skriver og ringer ind, fordi de har angst-følelser. Det er en normal følelse at være bange. Og tit er det smart at blive bange, hvis der er grund til det.
Det kan være, at man er lige ved at blive kørt ned af en bil, men fordi man bliver bange, når man at hoppe væk. Men at være bange, kan udvikle sig til angst, hvis man føler sig bange uden der er grund til det. Så er det ikke længere smart, og så har man brug for hjælp.
Man har ret til at få hjælp i Danmark. Ligesom hvis man har brækket sin arm og har brug for lægehjælp, har man ret til hjælp, hvis man har det dårligt. Også selvom det ikke fysisk, men “psykisk” – det vil sige noget man oplever eller noget som er “inde i hovedet”.
Man kan både fornemme angsten i hovedet og i kroppen. Men det man føler og mærker er ikke farligt, selv om ens hoved og krop opfører sig som om, det er farligt. Frygten for angsten kan gøre det endnu værre. Men angst kan næsten altid bekæmpes og behandles, så den forsvinder helt.
Angst forsvinder ikke, hvis man holder den hemmelig. Tværtimod kan det virke modsat og gøre angsten værre, indtil man får talt om det med nogen – og får hjælp. Derfor er det vigtigt at få hjælp fra nogle voksne.
Du kan bruge dit mod til at få det fortalt. Udover din mor, kan du overveje at tale med en lærer om det også. Du kan også tale med din skolesundhedsplejerske. Mange af de mennesker, der arbejder med børn, har prøvet at hjælpe børn med angst før.
Hvis du gerne vil sige det til din mor, så vil jeg foreslå, at du finder et tidspunkt, hvor din mor har god tid. Måske en aften eller i weekenden. Det kan være, at I kan gå en tur sammen eller sætte jer med en kop te.
Når I så er sammen, kan du sige: “Mor, jeg har brug for at tale med dig om, at jeg føler mig bange. Jeg tror, at jeg har brug for hjælp. Og jeg vil gerne fortælle dig om det.”
Du kan også kigge på vores side om at være bange, utryg eller angst. Der kan du få ideer til, hvordan du kan berolige dig selv, når du har brug for det. Det virker godt for nogle.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at snakke med nogen om det. Det hjælper for mange børn.
Jeg håber, du kan bruge mine råd.
Kærlig hilsen BørneTelefonen