Brev
Hvad skal jeg gøre ?
Hej,
er 11 år og går i 4. klasse, efter sommerferien skal jeg starte i 5. klasse. Er tit bange for at folk vil drille mig, og gøre andre ting som jeg ikke vil have.
Er kommet på hospitalet flere gange på grund af skader, som brækket ben og ribben, det sker tit at folk skubber mig ned af trapper og andre ting.
Vil gerne have råd fra andre, hvad skal jeg gøre, og hvad godt vil det gøre ?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Det er da heller ikke rart, at gå og være bange for, at folk vil drille dig og andre ting, som du ikke vil have. Derfor er det også godt, at du ved, at du ikke vil have at folk driller dig og de andre ting, som du ikke vil have, at andre gør. Det er rigtigt flot, at du ved det!
Hvis det er i skolen, så synes jeg, det vil en god idé at tale med din klasselærer om det - måske er der noget, du har oplevet, som du er bekymret for sker igen. Dine lærere skal være med til at passe på dig og at alle elever har det godt i skolen.
Jeg bliver meget bekymret for dig, når du fortæller, at det tit sker, at folk skubber dig ned af trapper og du har brækket ben og ribben. Hvem mon skubber dig og gør andre ting mod dig, som er så voldsomme, at du skal på hospitalet?
Har du talt med en lærer eller andre om det - din klasselærer, dine forældre, veninder eller bedsteforældre? Måske kan du skrive det til din klasselærer i et brev eller på skole intra, så din lærer ved, hvad der sker med dig og du er bekymret for. Så ved lærerne det, når du starter i 5. klasse.
Det håber jeg, at du har mod på, for det er ikke ok, at nogen skubber dig - uanset hvem der gør det, så skal de ikke det mod dig mere.
Du må meget gerne ringe eller sms'e ind til os på 116111, så kan vi også snakke mere sammen.
Mange kram og tanker til dig fra
BørneTelefonen.