Brev
hvad skal jeg gøre
hej børnetelefonen
jeg er en 13 årige pige som har op blevet noget ret ubehagilt
i fredags var jeg på et market hvor jeg gik ind i et telt hvor der stod en mørk mand og solgte noget tøj.
Han gik hen til mig, og spurgte om han skulle hjælpe med at finde noget tøj, jeg sagde pænt nej tak. Men 2 minutter efter kommer han tilbage med en kjole han spørger om jeg ikke vil prøve den og begynder at køre hånden op af mit ene bryst og tage på mig
han spørger også om hvor jeg bor
jeg sagde at jeg nok hellere måtte komme tilbage til min mor og pap far som er i teltet overfor
da jeg var kommet over til dem blev han ved med at kigge på mig på en uhyggelig måde mens han smilede lidt
nu er det som om der er noget i mig der prøver at glemme det
jeg har ikke sagt det til mine forældre og tror heller ikke jeg vil sige det til dem
det har været vildt ubehageligt især fordig jeg ikke kan lade vær med at tænke på hvad der mon var sket hvis jeg var blevet der eller havde prøvet den kjole
Eller mon han har gjort det ved andre.
Jeg håbede i havde nogle gode råd til at komme over det
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det lyder også som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har haft. Når folk overtræder vores grænser, kan man – både når det sker – men især bagefter føle "ubehag". Bagefter har man nemlig, som du selv skriver "god tid til at tænke på, hvad der kunne være sket". Derfor er det så vigtigt, at man deler en ubehagelig oplevelse med andre, så det ikke er noget, man går alene med. Det er altså godt, at du har skrevet til Brevkassen.
Jeg synes, det var meget modigt, at du var i stand til at sige, at du nok hellere måtte gå tilbage til din mor og papfar. Der mærkede du nemlig, at du var utryg og handlede på det. Det kan du godt være stolt af!
I brevet skriver du, at du ikke tror, at du har lyst til at tale med dine forældre om det, der skete på markedet? Hvordan mon det kan være? Er du bange for, hvordan de vil reagere? Jeg tror nemlig, at det kan være godt for dig at tale med dem om det. For det er ikke dig, der har noget at skamme sig over. Det er tværimod sælgeren, der skal skamme sig. Det er jo ham, der har overtrådt dine grænser!
Når vi handler i en butik eller på et marked, må folk ikke bare røre ved os. Man kan sige, at sælgeren har overtrådt din "intimsfære", når han rører ved dig og stiller dig de spørgsmål, som han gjorde. Det er ikke noget, som en sælger skal. Det er derimod noget, der er skrider over din private grænse - og derfor er det  ikke i orden! Husk det.
Derfor synes jeg, at du skal fortælle dine forældre om din oplevelse. Det kan også være, at der er en anden voksen i din omgangskreds, som du hellere vil tale med. Måske en lærer eller pædagog? Hvis det er lidt svært, kan du måske starte med at fortælle det til en veninde, der så kan hjælpe dig med at få den sagt til en voksen.Tænke over hvem du vil være mest tryg ved at sige eller skrive det til?  Mon det kunne være en ide?
Du er selvfølgelig også meget velkommen på BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen