Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej
Jeg har en veninde og hun har det ikke så godt.
Hendes forældre er skilt, og hun bor hjemme ved hendes far. MEN, Hendes far har været alkoholiker, han stjæler, han kører bil men har intet kørekort, de snakker grimt derhjemme,
de slår hinanden og han ryger indenfor og foran hende og hendes lillbror, derfor lugter der meget af røg hjemme hos dem g han lover hende ting som han ikke holder…
Hun har snakket om at flytte hjem til sin mor og stedfar og sinde halvsøskende, da hun sagde det til sin far, blev han sur og snakkede ikke med hende i en uge.
Hendes mor gad gerne at have hende boende men ikke min venindes lillebror som er 10 år,
han skulle så komme i plejefamilie.
Det hele blev ikke til noget alligevel og det er nu nogle måneder siden.
Hendes farmor hjælper meget og kærer hende til de steder de nu skal hen.
Deres far bruger børnepengene på nye og smarte mobiler, i stedet for at bruge dem på noget måske lidt mere fornuftigt.
Jeg vil meget gerne hjælpe hende og hendes lillebror, men jeg ved ikke hvordan, og om jeg bare skal blande mig udenfor.
Hilsen den bekymrede
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære bekymrede veninde
Tak for dit brev. Det er flot af dig at bede om hjælp til, hvordan du kan hjælpe din veninde. Det lyder som om, at din veninde har det rigtig svært, og det må være dejligt for hende, at du støtter hende, og er der for hende.
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, ud fra de forhold du beskriver. For mig lyder det som om, at kommunen måske allerede er involveret i forhold til at finde ud af, hvordan de bedst hjælper din veninde og hendes familie. Det jeg hæfter mig mest ved, er at du beskriver, at de kan finde på at slå hinanden - og det er ikke okay. Det er ulovligt at slå børn i Danmark. Så uanset hvad, skal dette stoppes og hendes far skal have hjælp til dette.
Har du mon talt med en voksen omkring din veninde og hendes familie? Det er en god idé at inddrage en voksen, som så f.eks. kan tale med din veninde og dernæst underrette kommunen om, at forholdene hjemme hos hendes far er problematiske. Hvad tror du din veninde vil sige til, at du/I talte med en voksen omkring alt dette?
Jeg håber du/I hurtigt får inddraget en voksen, det kan f.eks. være en lærer, en pædagog fra jeres SFO/klub, dine forældre eller en helt fjerde. På den måde kan din veninde få den nødvendige hjælp/støtte og forhåbentligt snart få det godt igen. Hvis du har brug for at tale det hele igennem eller få mere viden om, hvad du kan stille op, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen