Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej,
jeg er en pige på 12 år med et problem.
Jeg ved godt at det er ret tidligt at bekymre sig om men det gør jeg:
Jeg har været rigtig nervøs der er meget oppe for tiden som 12’årig iblandt os piger i min klasse som er ens “første gang”
Jeg har flere steder hørt at det gør sinssygt ondt at miste sin mødom, og der er mange der siger at det er ubehageligt, det bare skal overståes, at det gør ondt osv.
Derfor er jeg bange for at tænke på at jeg en dag skal prøve det…
Hilsen mig 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Jeg kan godt forstå, du bekymrer dig for, om det vil gøre ondt, når du en dag skal have sex for første gang - især når du har hørt, at det skulle gøre sindssygt ondt.
Her kan jeg heldigvis trøste dig med, at mange piger slet ikke har smerter første gang - og hos dem, der har smerter, stammer det ikke fra mødom, men fordi pigen ubevidst spænder i bækkenbundsmuskulaturen, der omgiver skeden. Det kan være en reaktion på, at hun ikke er vant til at blive berørt i skeden eller fordi hun føler sig utryg eller slet ikke har lyst til samlejet - så kan man automatisk komme til at spænde. En god øvelse er at tage en dyb indånding, og ånde dybt ud - når man ånder ud, er man automatisk mere afspændt.
Det kan dog også gøre ondt, hvis pigen ikke er våd nok i skeden - og det at være våd, handler meget om at være trygge ved hinanden og man har en kæreste, som også er god til at kæle med en, så man bliver sexuelt tændt og dermed bliver skeden også våd. Man kan også bruge vand- eller oliebaseret glidecreme (det kan købes på Apoteket, Matas og nogle supermarkeder.
Da jeg kan mærke, at du rigtigt gerne vil være på forkant med situationen, kan jeg anbefale dig at gå ind på http://privatsnak.dk/13-15/hvad-spoerger-andre-om/hvornaar-har-man-sex-foerste-gang/  og læse om "den første gang", og hvad du ellers synes kunne være spændende at læse om.
Til sidst vil jeg også nævne for dig, at selvom der bliver talt meget om "den første gang" blandt pigerne i klassen, er det ikke det samme som, at du på noget tidspunkt skal føle dig presset til at have sex, for at være en del af gruppen. De fleste unge har sex første gang når de er omkring 16 år, nogle lidt før og nogle lidt senere. Så sex første gang, skal være når du er klar, føler dig tryg, er glad for din partner og har lyst. Så bliver det bedst og mere sandsynligt at det bliver dejlige oplevelser for jer begge.
Mange hilsner
BørneTelefonen