Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Jeg kan godt forstå, du bekymrer dig for, om det vil gøre ondt, når du en dag skal have sex for første gang - især når du har hørt, at det skulle gøre sindssygt ondt.

Her kan jeg heldigvis trøste dig med, at mange piger slet ikke har smerter første gang - og hos dem, der har smerter, stammer det ikke fra mødom, men fordi pigen ubevidst spænder i bækkenbundsmuskulaturen, der omgiver skeden. Det kan være en reaktion på, at hun ikke er vant til at blive berørt i skeden eller fordi hun føler sig utryg eller slet ikke har lyst til samlejet - så kan man automatisk komme til at spænde. En god øvelse er at tage en dyb indånding, og ånde dybt ud - når man ånder ud, er man automatisk mere afspændt.

Det kan dog også gøre ondt, hvis pigen ikke er våd nok i skeden - og det at være våd, handler meget om at være trygge ved hinanden og man har en kæreste, som også er god til at kæle med en, så man bliver sexuelt tændt og dermed bliver skeden også våd. Man kan også bruge vand- eller oliebaseret glidecreme (det kan købes på Apoteket, Matas og nogle supermarkeder.

Da jeg kan mærke, at du rigtigt gerne vil være på forkant med situationen, kan jeg anbefale dig at gå ind på http://privatsnak.dk/13-15/hvad-spoerger-andre-om/hvornaar-har-man-sex-foerste-gang/  og læse om "den første gang", og hvad du ellers synes kunne være spændende at læse om.

Til sidst vil jeg også nævne for dig, at selvom der bliver talt meget om "den første gang" blandt pigerne i klassen, er det ikke det samme som, at du på noget tidspunkt skal føle dig presset til at have sex, for at være en del af gruppen. De fleste unge har sex første gang når de er omkring 16 år, nogle lidt før og nogle lidt senere. Så sex første gang, skal være når du er klar, føler dig tryg, er glad for din partner og har lyst. Så bliver det bedst og mere sandsynligt at det bliver dejlige oplevelser for jer begge.

Mange hilsner

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?