Hvad skal jeg gør?

Hej

jeg en pige på 14.

Jeg har en bror og en lille søster og min mor og far de truer mig hele tiden med de vil slå mig

jeg bliver så knust være dag.

Altså min mor hun har prøvet hvor hun sagde at hun aldrig ville skrive med mig hvid jeg ikke gjorde rent

hun gå så meget op i at jeg skal hør rent.

Og engang sad jeg og spiste også sagde hun ” jeg er virkelig tæt på at sige at du ikke min datter mere”

Og min far truer mig altid med at han vil slå mig snart og han har slået mig før, jeg prøver at gør alt for at han ikke skal slå mig men han er altid vred

og jeg få engang lov til at side i en stykke tid og se en film eller noget

jeg skal altid gør rent

Altså jeg er så træt af min forælder fordi at min bror på 16 må alt han må være sammen med sine venner sove hos dem, gå til fester, drikke men jeg må intet af det

kan huske sidste dag i skole så skulle pigerne fra min klasse til et feriecenter også vidste jeg at jeg ikke måtte så jeg løg og sagde at vi skulle være hos en veninde

men min mor ville spørg min far også da hun spurgte så bliv han meget sur også sagde at det skulle være sidste gang.

De eneste steder jeg må tag henne er med dem og jeg må heller ikke blive hjem alene..

Jeg har tænkt så længe at stikke af men jeg ved at det ikke hjælper så jeg er hjemme stadig

Men tænker på at tag hjem til en ven i denne uge også tænke lidt på det men jeg tør bare ikke komme tilbage igen får de vil slå mig.,

så tror i at kommunen kan forstå at jeg vil ikke der tilbage igen og på en plejfamilie.?

14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det bare modigt, at du har skrevet herind, for jeg er slet ikke i tvivl om, at du og din familie har brug for hjælp. Jeg håber, mit brev kan hjælpe dig på vej med at få den hjælp, som du fortjener.

I dit brev fortæller du, at din mor og far truer med at slå dig, og at din far faktisk også har gjort det. Derudover lyder det til, at du slet ikke har tid og mulighed for at være dig selv – og det har man brug for og også ret til!

I Danmark er det ulovligt at true og slå sine børn. Din mor og far skal derfor have hjælp til at lære, at de ikke må behandle deres børn på den måde. Det er deres vigtigste opgave at sørge for, at du har det godt, og det har du ikke lige nu. I dit brev nævner du selv kommunen – og det lyder også som en rigtig god ide, at du får noget hjælp fra din kommune, for de har faktisk pligt til at hjælpe dig.

Det kan måske være lidt uoverskueligt at kontakte kommunen selv, når man "kun" er 14 år, så derfor kunne det måske være en mulighed for dig, hvis du fortalte en voksen, fx en lærer eller en pædagog, du er tryg ved, hvordan du har det derhjemme. Så er det nemlig deres ansvar og pligt at sørge for, at kommunen får det at vide, så de kan hjælpe dig med at få det godt og trygt derhjemme. Det kunne også være, at du kunne tale med din venindes mor eller far?

Når en kommune får at vide, at et barn fx bliver truet og/ eller slået, skal de lave en undersøgelse for at finde ud af, hvad der foregår derhjemme, så barnet kan få hjælp. Nogle gange er den bedste løsning at sende et barn i plejefamilie. Andre gange vil man sætte nogle andre ting i gang, der skal sørge for, at volden og truslerne stopper. Det kan fx være, at ens mor og far får en professionel voksen, der lærer dem, hvordan man er forældre, for selvom dine forældre sikkert gerne vil gøre det bedre, så kan de det åbentbart ikke lige nu. Det kan også være, at kommunen finder på en helt tredje løsning – men under alle omstændigheder har du ret til at have en barndom uden trusler og vold, og det skal kommunen sikre. Husk det!

På BørneTelefonen har vi et særligt tilbud, der hedder en ”bisidder”. En bisidder er en voksen, der kender rigtig meget til lovgivningen og på den måde kan hjælpe barnet med at være i kontakt med kommunen. En bisidder hjælper altså dig med at få den hjælp, som du har ret til. I dit tilfælde tænker jeg, at det kunne være en rigtig god hjælp. Du kan læse mere på vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/bisidder.

Hvis du har brug for at tale mere med en voksen - så kan du kontakte BørneTelefonen på telefon 116111 –  her kan du tale med en voksen, der har god tid til at hjælpe dig og forklare dig om dine muligheder. Det er anonymt og gratis.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.