Brev
Hvad skal jeg gære
Hej,
jeg er en pige på 15 år som har det virkelig skidt. Jeg har lige indset at jeg lider at social angst det vil sige at jeg har angst for at være social. For det meste så er det over i skolen. Jeg er altid alene og jeg er rigtigt stille. Når jeg vil sige noget bliver jeg nervøs og ryster hel vildt. Jeg kan ikke række hånden op i timerne og jeg kan ikke tale med nogen fra min klasse. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har det virkelig dårligt og jeg bliver ked af det hver dag når jeg kommer hjem fra skole.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt og meget modigt af dig at skrive ind til os. At fortælle andre om, hvordan man har det, er ofte et stort skridt på vejen til at få det bedre.
Det lyder som om, det er rigtig svært at være dig lige nu. Men du skal vide, at det jo ikke er dig, der er noget galt med. Alle mennesker har svært ved et eller andet, og det lyder som om, at du har særligt svært ved at gå i skole. Diagnoser som social angst er blot beskrivelser af noget, der er svært i ens liv – de er ikke fejl ved dig.
Det er meget vigtigt, at du ikke går og har det skidt, uden nogen ved det. Nu ved jeg jo ikke om, du allerede har fortalt nogen om, hvordan du har det. Hvis du ikke allerede har gjort det, tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé at gå til din far eller mor og fortælle dem, hvordan du har det. Det kan også være en anden voksen, som du føler dig tryg ved, f.eks. en lærer, onkel, tante eller bedsteforældre.
Når du skriver, at det ofte er i skolen, at du får det rigtig skidt, tænker jeg, at det måske også kunne være en god idé at få fortalt din lærer om, hvordan du har det. På den måde kan din lærer blive bevidst om, hvordan du har det og dermed bedre hjælpe dig gennem skoledagen. Hvis det er svært for dig at sige, så kunne det være en idé at skrive til en lærer på intra?
Hvis du synes, det er svært at finde ud af, hvordan du kan få det sagt til dine forældre, klasselærer eller en anden voksen, så kan du måske også vise læreren det brev, du har skrevet til os. Brevet kan måske hjælpe den voksne til at få en ret god idé om, hvad du tumler med.
Det kan også være, at en form for psykologhjælp kunne hjælpe dig? Nogle børn og unge synes, det er rart at tale med nogen, som de ikke i forvejen har en relation til. Måske kan din mor og far hjælpe dig med at finde en psykolog. Hvis du tænker, det kunne være en mulighed, kan I undersøge om din kommune tilbyder gratis psykologhjælp. Du kan få en snak med din læge om, hvordan du har og høre hvilke forslag din læge har, så kan lægen evt. henvise dig til hjælp. Du kan også  læse mere om gratis psykologhjælp her: psykologhjælp
Der er også mange kommuner som har  forløb til børn og unge, som kæmper med angst problematikker. Det er gratis forløb, men det kræver at man får fortalt om det, så de voksne kan hjælpe en. Måske kan du søge på din kommune og angst hos børn og unge. Nogle steder er det forløb som kaldes Cool Kids. Måske hedder det noget andet i din kommune.
Det er slet ikke meningen, at du skal gå og have det så skidt. Ved at skrive herind, har du allerede vist, at du er god til at søge hjælp, så jeg håber meget, at du vil tage fat i dine forældre eller snakke med en anden voksen om, hvordan du har det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen